PEMERKASA sediakan 20 inisiatif strategik

- Advertisement -

KERAJAAN telah mengumumkan Program Strategik Memperkasa Rakyat dan Ekonomi (PEMERKASA) bernilai RM20 bilion untuk memperkasa ekonomi dalam norma baharu pasca wabak COVID-19. Menerusi 20 inisiatif strategik PEMERKASA, sasaran kerajaan adalah untuk merangsang pemulihan ekonomi, menyokong sektor perniagaan serta menyambung penyaluran bantuan dan subsidi bersasar.

PEMERKASA adalah program penyambung di antara langkah ke-5 (Memperkasa) dan ke-6 (Menyusun Semula) dalam Strategi Pemulihan Ekonomi Negara 6R (Ketegasan, Ketahanan, Menjana Semula, Pemulihan, Memperkasa dan Menyusun Semula) yang mencerminkan kesediaan kerajaan secara jangka panjang dalam menangani pandemik dan memperkasa ekonomi negara.

- Advertisement -

Kerajaan juga kekal komited untuk mempercepatkan proses vaksinasi dan memulihkan ekonomi. Di samping itu, kerajaan juga tidak akan melaksanakan PKP di seluruh negara, sebaliknya kawalan pergerakan akan dilakukan menerusi pendekatan yang lebih bersasar. Kita semua bersama dalam situasi ini dan Insya-Allah, kita semakin hampir untuk memulihkan ekonomi dengan sepenuhnya.

The Government has announced the Strategic Program to Empower the People and the Economy (PEMERKASA) worth RM20 billion to boost the economy after the COVID-19 outbreak. Through PEMERKASA’s 20 strategic initiatives, the government’s target is to stimulate economic recovery, support the business sector and continue the distribution of targeted aid and subsidies.

PEMERKASA is a program bridging the 5th (Empowering) and 6th (Restructuring) steps in the 6R National Economic Recovery Strategy (Resilience, Resilience, Regenerating, Recovery, Empowering and Restructuring) that reflects the government’s long-term readiness in dealing with the pandemic and empowering the country’s economy.

The Government also remains committed to speeding up the vaccination process and improving the economy. In addition, the government will no longer implement nationwide MCO, instead movement control will be done through a more targeted approach. We are all in this together and God willing, our economy will fully recover soon.

YB SENATOR DATO’ SRI TENGKU ZAFRUL TENGKU ABDUL AZIZ
Menteri Kewangan Malaysia – HARAKAHDAILY 18/3/2021

- Advertisement -