Tingkat keluaran makanan tampung permintaan rakyat

- Advertisement -

RANTAU PANJANG: Kerajaan berusaha sedaya mungkin meningkatkan pengeluaran makanan bagi menampung permintaan rakyat yang kian meningkat.

Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (Mafi) sedar walaupun berhadapan dengan tanah pertanian yang makin berkurangan namun tidak kompromi mengenai pengeluaran makanan bagi keperluan rakyat.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan II, Dato’ Che Abdullah Mat Nawi memberitahu, terdapat permohonan pertukaran tanah pertanian kepada industri pembangunan.

- Advertisement -

Namun kata beliau, tindakan itu (pertukaran) adalah di bawah urusan hal ehwal kerajaan-kerajaan negeri.

“Kedua-dua aspek terbabit (makanan dan pembangunan) diperlukan oleh rakyat, namun kerajaan berusaha mengimbangi keduanya.

“Ketika masyarakat tidak terputus bekalan makanan, pada masa sama ada tempat yang dimajukan untuk dijadikan kediaman,” ujarnya.

Beliau menambah, pelbagai inisiatif lain telah dilakukan kerajaan seperti menjalankan sistem pertanian moden, kebun komuniti dan vertical farming.

Katanya, ia bertujuan untuk memastikan hasil pengeluaran makanan berterusan selain mendapatkan bekalan import untuk sesetengah makanan.

Bagi mencukupi permintaan masyarakat, kerajaan sering memberi galakan kepada pengeluar tempatan seperti petani, penternak dan nelayan untuk terus menghasilkan bekalan makanan.

Namun tambahnya, mengimport produk luar negara juga perlu dilakukan memandangkan ada sesetengahnya tidak mampu dihasilkan dalam negara.

“Sebagai contoh bila menjelang Tahun Baharu Cina, kita mengimport limau bagi memenuhi permintaan tinggi sepanjang perayaan terbabit.

“Begitu juga kurma yang menjadi tumpuan utama umat Islam ketika Ramadan untuk dijadikan juadah berbuka puasa,” katanya pada media selepas Program Mafi Prihatin Bantuan Banjir 2021 di Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Rantau Panjang di sini, semalam.

Pada majlis berkenaan Che Abdullah yang juga Ahli Parlimen Tumpat turut menyampaikan replika cek Tabung Bencana Tanaman Padi berjumlah RM143,499.60.

Sumbangan berkenaan disampaikan kepada wakil 38 petani yang terbabit dengan bencana banjir dan ribut pada September dan Oktober tahun lalu.

Menurut beliau, bantuan khas itu adalah inisiatif Mafi bagi membantu petani yang terjejas pengeluaran padi mereka akibat faktor di luar kawalan.

Menyentuh tentang sumbangan berkenaan, beliau berkata, Bantuan Banjir Mafi Prihatin adalah tanggungjawab sosial Mafi yang mengumpulkan sumbangan keperluan asas makanan daripada Lembaga Pertubuhan Peladang dan Pertubuhan Peladang Kebangsaan (Nafas).

“Semoga inisiatif ini sedikit sebanyak dapat meringankan beban petani, pesawah atau penternak yang ditimpa musibah,” katanya. – HARAKAHDAILY 8/2/2021

- Advertisement -