Projek prasarana undang banjir kilat

- Advertisement -

GUA MUSANG: Kerancakan projek infrastruktur antara faktor dikenal pasti kerap berlaku banjir kilat di beberapa tempat di sini.

Antara projek yang sedang rancak dijalankan sekarang pembinaan lebuh raya Centre Spine Road dari sempadan Merapoh ke bandar baru Gua Musang.

- Advertisement -

Penyelia Dewan Undangan Negeri (Dun) Galas, Ustaz Suhaimi Mat Deris berkata, pembinaan lebuh raya sedikit sebanyak turut menyumbang kejadian banjir kilat yang melibatkan beberapa kampung.

Katanya sebanyak tujuh rumah penduduk di sekitar projek lebuh raya itu yang sudah empat hingga lima kali terbabit dengan banjir kilat.

“Pembinaan lebuh raya mungkin jadi tidak mengambil kira masalah laluan air apabila berlaku hujan lebat.

“Penduduk di kawasan terbabit berada dalam kebimbangan jika hujan lebat lebih sejam. Selain itu berlaku kesukaran air mengalir ke sungai,” katanya di sini.

Sabtu lepas hujan lebat selama empat jam bermula 6 petang menyebabkan 10 kawasan di bandar Gua Musang dilanda banjir kilat.

Antara kawasan yang dinaiki air termasuk kawasan perindustrian Ladang Chin Teck, Kampung Lepan Jaya, Kampung Tanah Puteh, Kampung Kerinting, Kampung Tiong dan Bandar Lama Gua Musang.

Limpahan Sungai Ketil juga antara punca banjir kilat baru-baru ini.

Oleh itu Suhaimi berkata, saliran air yang tersumbat perlu diperdalamkan semula pihak berkuasa bagi mengelakkan banjir kilat berulang.- HARAKAHDAILY 15/7/2020

- Advertisement -