UEC: Malapetaka besar kepada rakyat Melaka

- Advertisement -

MAJLIS Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (MAPPIM) membantah keras pengesahan tindakan Ketua Menteri Melaka YAB Haji Adly Zahari untuk mengiktiraf lulusan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) dalam pengambilan perkhidmatan kerajaan negeri Melaka.

- Advertisement -

Pengiktirafan terhadap Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) bagi Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) merupakan suatu pengkhianatan besar kepada Dasar Bahasa Kebangsaan 1963/67, Dasar Pendidikan Negara, Penyata Razak 1956 serta Falsafah Pendidikan Kebangsaan 1996.

Ia juga melanggar peruntukkan 152(1) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan.

Tindakan ini memperlihatkan bahawa agenda tersembunyi pihak pihak yang tertentu telah berjaya dilaksanakan sebaik sahaja Kerajaan Pakatan (PH) berjaya memenangi PRU14.

Tindakan ini juga merupakan malapetaka berganda kepada sistem pendidikan negara apabila bahasa Melayu mulai dicabar dan dipinggirkan bermula dengan pelaksanaan keputusan oleh Kerajaan Negeri Melaka yang diterajui oleh PH.

Tindakan ini dengan sendirinya mengesahkan pengiktirafan pelaksanaan UEC secara langsung dan akan mewujudkan dua aliran (dua bahasa) yang besar dalam sistem pendidikan negara, sistem peperiksaan awam SPM dalam bahasa Melayu dan sistem pepereksaan UEC dalam bahasa mandarin/cina.

Pengiktirafan UEC dilihat merupakan tindakan politik yang terdesak oleh Ketua Menteri bagi membalas sokongan pengundi pihak pihak tertentu untuk memenangi PRU14.

Sedangkan tindakan ini telah melanggar dan meminggirkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa kebangsaan yang juga sebagai bahasa intergrasi nasional.

Mohd Zai Mustafa
Ketua Eksekutif MAPPIM – HARAKAHDAILY 10/7/2018

- Advertisement -