Tsunami Hijau: Rakyat Kelantan pertahan ulama

- Advertisement -

KOTA  BHARU: Biar pun ada kajian yang mendakwa Kelantan akan terlepas ke tangan Umno pada Pilihan Raya Umum (PRU) kali ini, namun gelombang di bawah memperlihatkan sebaliknya.

- Advertisement -

Sejak Jumaat lepas tsunami hijau tidak mampu dinafikan, benar-benar mencerminkan majoriti rakyat Kelantan mahu mempertahankan kepimpinan ulama.

Mereka terjemahkan sikap itu dengan memasang bendera bulan purnama di kenderaan masing-masing. Kedai menjual peralatan kempen PAS di Kota Darulnaim beroperasi sehingga tengah malam.

Perarakan anak-anak muda dengan mengibarkan bendera PAS boleh ditemui di mana-mana. Setiap malam mereka beramai-ramai berkonvoi bagi mempamerkan kesungguhan mereka mempertahankan PAS.

Kemuncaknya malam tadi apabila ribuan kenderaan termasuk motosikal menjelajah jalan-jalan utama di Kota Bharu bermula selepas Isya sehingga awal pagi.

Malah kenderaan yang menbawa bulan purnama paling banyak ditemui. Malah ada bas juga memasang bendera hijau.

Begitu juga kenderaan anak perantau yang pulang dari Kuala Lumpur juga memperlihatkan tsunami hijau di sepanjang laluan dari Karak ke Kota Bharu.

Kepulangan anak perantau dari Kelantan menyebabkan berlaku kesesakan lalu lintas di Bandar Bentong dan Raub sehingga ramai terpaksa menggunakan jalan alternatif.

Zulkifli Yusof dari Bangi berkata, kesesakan lalu lintas begitu ketara sekali semalam, lebih kurang sama dengan suasana menjelang sambutan perayaan Aidilfitri.

“Ini benar-benar menggambarkan tsunami hijau berlaku di Kelantan biarpun ada kajian menyifatkan Umno kemungkinan besar merampas Kelantan,” kata seorang pegawai kanan sebuah syarikat milik kerajaan ketika ditemui di Pasir Mas.

Semalam Ilham Centre merumuskan kajian BN mampu merampas Kelantan dan mengekalkan penguasaan di Terengganu. – HARAKAHDAILY 9/5/2018

- Advertisement -