Malaysia Sejahtera: Rakyat mudah beli kereta

Foto hiasan.
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: PAS mempunyai solusi terbaik terhadap masalah pemilikan kenderaan yang dimasukkan dalam Manifesto Malaysia Sejahtera.

- Advertisement -

Sehubungan itu, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dato’ Dr Khairuddin Aman Razali At-Takiri memetik sebuah hadis yang menyebutkan bahawa salah satu daripada sumber kebahagiaan adalah dengan memiliki kenderaan yang laju.

“Mendapatkan kenderaan yang baik dan juga laju ini adalah hak rakyat kerana kenderaan adalah keperluan untuk kita sampai ke satu tempat.

takiri3“Kalau kenderaan yang baik, kenderaan yang laju maka kita akan potong masa, menjimatkan masa,” ujar beliau dalam program bual bicara yang disiarkan FB Live malam ini.

Menurut calon PAS di Parlimen Kuala Nerus itu, antara penghalang bagi anak muda mendapatkan kenderaan pada masa sekarang antaranya adalah duti eksais yang dikenakan kepada semua jenis kereta sama ada yang diimport mahupun kereta yang dibuat di Malaysia.

Manifesto PAS turunkan harga kenderaan

“Kita buat tawaran kepada rakyat Malaysia untuk PRU ke-14 iaitu pelepasan ataupun rebat duti eksais untuk mereka yang digelar sebagai B40.

“Mereka yang berpendapatan rendah ini yang nak beli kereta untuk kali yang pertama iaitu kereta 1.3 cc ke bawah,” katanya.

Mengulas lanjut beliau berkata, manifesto PAS ini memberikan peluang kepada anak muda terutamanya lepasan universiti untuk memiliki kenderaan tanpa perlu membayar harga yang terlalu tinggi.

Katanya, PAS juga menawarkan pembiayaan pembelian kereta dengan kaedah ‘qardhul hasan’ iaitu pinjaman tanpa faedah.

Tambahnya, kerajaan mesti membantu rakyat bagi mendapatkan keperluan mereka seperti kediaman dan kenderaan.

“Hari ini rakyat tiada pilihan. Mereka terpaksa membuat pinjaman di bank walaupun mereka orang yang tidak mempunyai pendapatan yang besar dan mereka tentulah terpaksa membayar untung kepada perbankan yang sedia ada.

“Tetapi untuk kita bantu B40 kita tawarkan konsep pembiayaan ‘Qardhul Hasan’ khusus untuk mereka yang mempunyai pendapatan yang rendah seumpama ini,” sambung beliau. – HARAKAHDAILY 20/4/2018

- Advertisement -