Bai’ah bermakna janji setia dan ketaatan

- Advertisement -

BAI’AH sangat kukuh dan kuat sehingga Allah mengibaratkan dalam al Quran “Tangan Allah di atas tangan-tangan mereka…”

- Advertisement -

Ibnu Kathir menyatakan, ayat Allah ini bermaksud bahawa Allah mendengar apa yang mereka ucapkan dan melihat apa yang mereka lakukan serta mengetahui apa yang ada dalam hati-hati mereka.

Rasulullah S.A.W diwakilkan untuk menerima bai’ah para Sahabat dalam peristiwa Bai’atur Ridhwan. Dalam gerakan Islam seperti PAS, pemimpin diwakilkan untuk menerima bai’ah.

Kekuatan bai’ah ini sangat kuat sehingga mereka yang melafazkan bai’ah seolah-olah sanggup menjual diri kepada Allah dan Allah membelinya dari orang beriman yang melafazkan bai’ah. Langgar bai’ah akibatnya sangat buruk.

Bai’ah untuk patuh kepada keputusan jemaah kecuali yang bercanggah dengan nas. Sekadar wujud perbezaan ijtihad dan pendekatan, keputusan jemaah tetap wajib ditaati.

Apabila perang tak jadi selepas peristiwa Bai’atur Ridhwan walaupun para Sahabat telah bersedia untuk berperang, suasana aman yang wujud ekoran dari peristiwa bai’ah ini menyebabkan berkali ganda lagi ramainya orang terima Islam apabila tiada ketegangan.

Bai’atur Ridhwan bukan makna menyerah kalah tapi ia membuka peluang seluasnya untuk orang terima Islam. Inilah budaya politik matang dan sejahtera.

Bai’ah tak sama dengan sumpah. Sumpah dikaitkan dengan individu sahaja. Bai’ah pula berkait dengan kepentingan jemaah dan negara.

Hanya mereka yang beriman saja akan percaya kepada bai’ah. Urusan orang yang langgar bai’ah ini terserahlah kepada Allah bagaimana Allah nak membalasnya.

Petikan Tazkirah Tuan Guru Presiden @ Pejabat Agung PAS.

Catatan
DR AZMAN IBRAHIM
12 Februari 2018
-HARAKAHDAILY 12/2/2018

- Advertisement -