Sudah sampai masa peristiwa Memali dibongkar

- Advertisement -

PAS Selangor berpandangan sudah sampai masanya peristiwa berdarah Memali dibongkar untuk mendapatkan gambaran sebenar kenapa, mengapa dan bagaimana peristiwa ini berlaku.

- Advertisement -

“Kami mengharapkan satu siasatan terperinci untuk mengenal pasti siapakah dalang sebenar di sebalik peristiwa berdarah ini dan menghadapkannya mereka yang bertanggungjawab ini ke muka pengadilan untuk diadili dengan sebaiknya,” ujar Pesuruhjaya PAS Selangor, Ustaz Sallehen Mukhyi dalam satu kenyataan, sebagaimana di bawah.

RCI MEMALI: PAS SELANGOR MENGGESA PENUBUHANNYA DISEGERAKAN

SallehenPAS Selangor menggesa agar Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat peristiwa berdarah Memali disegerakan. RCI ini penting bagi membongkar siapakah yang bertanggungjawab dalam pembunuhan Almarhum Ustaz Ibrahim Libya beserta beberapa orang penduduk tempatan di Kampung Memali, Mukim Siong, Baling, Kedah pada 19 November 1985. Peristiwa Memali ini berlaku semasa era pemerintahan Perdana Menteri yang ke-4 iaitu Tun Mahathir Mohamad.

PAS Selangor berpandangan sudah sampai masanya peristiwa berdarah ini dibongkar untuk mendapatkan gambaran sebenar kenapa, mengapa dan bagaimana peristiwa ini berlaku.

Kami mengharapkan satu siasatan terperinci untuk mengenal pasti siapakah dalang sebenar di sebalik peristiwa berdarah ini dan menghadapkannya mereka yang bertanggungjawab ini ke muka pengadilan untuk diadili dengan sebaiknya.

Dalam masa yang sama, PAS Selangor meminta Kerajaan Malaysia untuk memohon maaf secara terbuka dan memberikan sejumlah pampasan kepada waris mangsa yang telah mengalami trauma, fitnah dan tekanan hidup akibat peristiwa ini.

PAS Selangor juga melahirkan rasa kecewa dan dukacita atas sikap lepas tangan pemimpin tertentu yang dikaitkan dalam peristiwa ini dan juga beberapa bekas pimpinan PAS yang seolah-olah kini telah menjadi perisai kepada pemimpin negara yang dikaitkan dengan peristiwa ini walaupun sebelum ini merekalah yang menjadi jurucakap mempertahankan rakyat Memali.

Sekarang terserlahlah sikap talam dua muka mereka yang berselindung atas nama menegakkan keadilan untuk rakyat dan dalam masa yang bersekongkol dengan pimpinan yang terkenal menzalimi rakyat dalam sejarah pemerintahannya.

Sejahtera Bersama Islam

YB Ustaz Sallehen Mukhyi
Pesuruhjaya PAS Selangor – HARAKAHDAILY 21/8/2017

- Advertisement -