Gerangan berlaksa tarawih di Masjid Aceh

- Advertisement -

TENTUNYA umat Islam di seluruh dunia khususnya bangsa Aceh bersyukur dan bangga justeru sekonyong-konyong berlaksa-laksa umat di Banda Aceh turun menunaikan  tarawih malam pertama Ramadan di  Masjid Raya Baiturrahman.
      
Apa yang mendorong masjid itu dilimpahi manusia malam itu hingga orang Aceh tempatan tidak percaya ia boleh berlaku begitu makmur?
      
Aceh itu belasan tahun lalu disapu tsunami ratusan ribu penduduknya terbunuh, bilangan teramai di dunia jadi mangsa sekelip mata. Puluhan laksa juga terbunuh belasan tahun lalu dalam perang Aceh Merdeka menentang kerajaan Indonesia untuk memperkasa wilayah otonomi Islamnya demi mendaulatkan syariat di wilayah itu.
       
Kerajaan Jakarta tunduk atas kebangkitan umat Aceh, Aceh Merdeka sekalipun tidak terpisah daripada Indonesia, tetapi ia dapat Merdeka melaksanakan syariah semampu yang upaya dicapainya.
       
Setelah ia mencapai kedamaian dan mula melaksanakan syariat, maka tahun ini dunia dikejutkan pekarangan Masjid Raya Baiturrahman, satu-satunya bangunan yang tidak  disapu tsunami, raksasa sujud tarawih hingga ke padang rumput di luar masjid.
      
Memang sebelumnya masjid itu sudah sesak, ia dibanjiri setiap solat Idil Fitri dan Idil Adha, tetapi bagi tarawih malam pertama itu adalah luar biasa.
     
Tahniah buat umat Islam khususnya di Aceh justeru makmurnya Masjid Raya itu, tidak lain yang terjadi itu adalah rahmat Allah kerana ia adalah satu-satunya wilayah di Indonesia mendaulatkan syariah, dan yang ketiga di Nusantara menegakkan peraturan Islam selepas Brunei Darussalam dan Kelantan.
      
Sekalipun Kelantan lebih dulu tiga dekad ini mengumumkan menjadi wilayah serambi Mekah tetapi ia belum jadi wilayah merdeka untuk jadi wilayah syariat terhalang oleh peraturan Parlimen. Sekalipun kerajaan Kelantan berhempas pulas memartabatkan Islam setakat  yang ia boleh, tetapi statusnya kerajaan pro-Islam terus tergantung kerana ia boleh diubah oleh demokrasi yang terpakai di Malaysia.
       
Jika kerajaan Kelantan kalah dalam PRU 14 nanti lambat lagi Kelantan untuk menjadi seperti Aceh. Adapun bandar Seri Begawan kita sama-sama doa dan beri harapan, kerana Rajanya sedang menebas semak-semak bagi menjadikannya benar-benar wilayah Darussalam.
      
Apa yang menggemparkan Masjid Raya Baiturrahman itu kali ini? Ia adalah rahmat dari Allah setelah wilayah itu melaksanakan syariat setakat yang dimampunya.
     
Allah janjikan sepuluh siang dan malam pertama dalam bulan Ramadan dengan anugerah rahmat. Rahmat itu kadang-kadang tidak dapat dirasa dan dilihat, tetapi yang dunia saksikan pada tarawih pertama di masjid itu adalah rahmat awal bagi Ramadan bagi umat Aceh. Rahmat di Banda Aceh itu tentunya melimpah sama ke lain-lain wilayah di daerah istimewa itu.
       
Apa rahmatnya dengan laksa turun terawih malam itu?  Rahmat yang senang kita nampak, jika seorang yang hadir itu menghulur seorang 10 Rupiah, berapa guni masjid itu dapat kumpulkan bagi memakmurkan masjid itu. 10 rupiah adalah seperti lima sen saja. Orang tidak berderma lima sen tetapi paling kecil seringgit.  
       
Moga-moga sebulan penuh mereka terawih begitu bagi memenuhi ujian kemakmurannya. Jika umat Aceh terus bersyukur  atas limphan rahmat setakat ini, Islam Aceh akan terus makmur.
      
Bumi Aceh kaya. Rakyatnya miskin kebendaan dan kaya hati. Dengan memulai pembangunan syariah, ia akan maju. Ramai rakyatnya mencari rezeki ke Malaysia, dan dengan pembangunan syariahnya, giliran orang di luar Aceh pula bertumpu ke Aceh bagi meraih nikmat rohani sesudah rahmat yang Allah janji itu disambut oleh sekalian.
      
Saya cemburu tidak jadi orang Aceh. – HARAKAHDAILY 31/5/2017

- Advertisement -
- Advertisement -