Pilihan Muhammad, Tamrin betul, masa tak betul

- Advertisement -

SEKALIANNYA sewajar dukacita dengan politik yang menimpa Tan Sri Muhammad Muhd Taib dan Tamrin Ghafar yang lama lebih dulu kecewa dari Dr. Mahathir dan Tan Sri Muhyiddin Yassin tentang partinya UMNO.
       
Tiga tahun dulu mereka meninggalkan UMNO dari Muhyiddin.
        
Kedua-duanya menyertai PAS ketika PAS memulakan kempen PAS Ganti UMNO. Mereka meninggalkan UMNO adalah pilihan yang betul dan menyertai PAS pun adalah pilihan yang betul.
       
Pilihan mereka positif. Malangnya masa mereka menyertai PAS adalah masa yang tidak betul. Mereka menyertai PAS pada masa gelombang begitu kencang dalam PAS untuk melucutkan kepimpinan ulama oleh golongan tertentu dalam PAS.
        
Masa meninggalkan UMNO itu betul. Masa menyertai PAS dilihat tidak betul. Mereka meninggalkan parti yang bergelora dan masuk pula parti yang pengikutnya bergelora. Peluang tidak banyak bagi mereka untuk mengetahui dan memahami perjuangan PAS dari pimpinan PAS dan pimpinan dan penyokong PAS pula tidak cukup masa untuk memberikan perhatian kerana masing-masing sibuk menghadapi gelora yang melanda PAS masa itu.
      
Amat malang mereka terperangkap dalam gelora itu dan PAS tidak sempat menyelamatkan mereka  dari dibawa arus yang deras.
      
Tamrin dan Muhammad dengan dukacitanya meninggalkan PAS dengan membawa pergi pengalaman yang mereka rasa pahit dan sempat menghirup kemanisan PAS dalam tepoh yang singkat bersama PAS itu.
      
Boleh dikira mereka meninggalkan parti barunya dalam tempoh berbulan madu.
       
Tamrin telah memberi sumbangan yang bererti sebaik menyertai PAS. Hampirr setiap malam dalam tempoh berbulan madu itu dia menjelajah ke seluruh rantau memberi ceramah betapa riangnya dia dapat bersama PAS. Demikian juga Tan Sri yang menyertainya kemudian.
       
Mereka datang atas kehendak sendiri setelah merasakan ia adalah parti alternatif kepada UMNO, tetapi dalam kegiatan singkatnya dalam PAS itu mereka banyak diiring oleh orang yang hendak mengambil alih pimpinan ulama dari PAS.
       
Maka mereka lebih terdedah dengan kisah apa yang katakan kelemahan dan kepincangan pimpinan PAS. Kerana arus perdana PAS lebih menumpukan gelora yang melanda PAS, maka ia terlepas pandang tentang layanan kemasukan dua orang UMNO yang penting itu.
       
Kempen PAS Ganti UMNO adalah program yang baik tetapi ia ada kelemahan tidak dapat mengawal ikan yang masuk bubu boleh terlepas dari bubu.
      
Lalu kedua-duanya keluar PAS. Tamrin mendiam diri seribu bahasa. Tan Sri Muhammad dikatakan menghadiri perjumpaan grup yang hendak menggulingkan pimpinan ulama yang merancang menubuhkan parti progresif Islam.
 
Muhammad cuma hadir. Dia tidak bersama mereka sebaliknya menyertai PKR sedang ia bukan pilihan pertamanya setelah meninggalkan UMNO.
      
Masa mereka masuk PAS, PAS terperangkap dengan politik Langkah Kajang bagi menggantikan Menteri Besar Selangor. Dan kemudian terperangkap pula dengan isu kepimpinan ulama. Setelah berada dalam PKR, Tan Sri terperangkap pula dengan gara-gara pecah tahaluf siyasi yang boleh menggerhanakan pembangkang.
       
Apa yang menimpa kedua Tamrin dan Muhammad boleh mengganggu projek PAS Ganti UMNO. Kecenderungan orang UMNO menyertai PAS tergencat sementara gara-gara yang mula masuk PAS keluar pula dari PAS.
       
Saya pilu dengan tragedi Tamrin dan TS Muhammad itu. Menyertai PAS ada ujian. Mereka diuji ketika PAS belum sebati dengan mereka. Jika yang sebati seperti Salahudin Ayub pun cicir, apa lagi yang belum sebati. Tetapi tidak salah kembali kepada pilihan yang yang betul tadi. – HARAKAHDAILY 25/5/2017
     

- Advertisement -
- Advertisement -