Mapim, NGO lancar kempen kariah bebas rokok

- Advertisement -

SEBAGAI lanjutan dari penubuhan Jawantankuasa Khas Sekretariat Benteras Rokok (Sebar), Mapim, Salimah dan gabungan beberapa NGO yang lain melancarkan pendaftaran kariah untuk terlibat dalam kempen basmi rokok.

- Advertisement -

Setakat ini NGO yang bergabung untuk menjayakan kempen ini ialah Mapim, Salimah, Pertubuhan Kebajikan Insan Penyayang Malysia (KPIPM), Bless, Unggas, LKPI Flat Harmoni Sg. Petani, Teras dan Persatuan Pengguna Pulau Pinang, Masjid Andalusia Sg. Petani, Sekolah Agama Daris Sg. Petani.

Sebagai suatu usaha yang akan menumpu kepada komuniti kariah, sekretariat ini akan menggerakkan anak kariah untuk bersama dalam usaha membasmi rokok di kawasan kariah masing-masing.

Pendekatan ini akan membina pengelaman setiap kariah untuk menjadi model kariah tanpa rokok untuk dikongsikan dengan kariah yang lain.

Kami berpendapat fatwa merokok haram yang telah dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada tahun 1995 dan Majlis Fatwa Kedah pada 1996 sepatutnya dihayati oleh setiap kariah sebagai suatu panduan syariah yang boleh menyelamatkan anak kariah dari kemudharatan akibat gejala merokok. Kami percaya bahawa berpegang teguh kepada panduan agama adalah satu-satunya cara untuk membenteras budaya negatif yang merosakkan masyarakat.

Jika tabiat merokok dapat dibasmi dari masyarakat kami percaya setiap kariah di negara ini akan menjadi aset besar kepada umat untuk melahirkan masyarakat yang sejahtera. Sudah sampai masanya umat Islam di negara ini berperanan untuk membangun masyarakat bebas dari budaya yang negatif bukan sahaja untuk generasi masakini malah generasi mendatang.

Setiap kariah yang mendaftar akan dijemput untuk turut terlibat dalam pelbagai aktiviti pendidikan kesedaran membasmi rokok dikalangan masyarakat. Ahli Jawatankuasa Masjid di kariah akan turut dilibatkan kerana masjid adalah sebuah institusi penting untuk membangun masyarakat yang baik.

Pihak sekretariat akan mendekati setiap masjid agar mendaftarkan diri dan terlibat aktif  dalam kempen basmi rokok dan usha melengkapkan aktivis di kariah untuk menjadikan kariah mereka bebas dari merokok melalui siri latihan dan bengkel akan dilaksanakan.

Kami percaya dengan memanfaat masjid sebagai tapak mengerakkan kempen ini , ia boleh menyampaikan mesej secara lebih meluas dan berkesan. Anak kariah yang menjadikan masjid sebagai paksi untuk membentuk budaya hidup yang sihat dalam masyarakat pasti dapat menanam kesedaran yang lebih mendalam dan berkekalan.

Antara aktiviti yang akan digerakkan diperingkat kariah ialah:
1. Khutbah Jumaat mengenai rokok dan kemudharatannya.
2. Sembang “Anak Muda Hidup Sihat Tanpa Rokok”.
3. Perhimpunan kaum ibu “Rokok Membinasakan Keluarga”
4. Kumpul tandatangan qaryah bebas dari rokok.
5. Program menyemai rokok itu bahaya peringkat kanak-kanak pra sekolah.
6. Perasmian qaryah tanpa rokok.
7. Mengedar risalah ” Rokok Membazir, Pembaziran adalah Ikhwan Syaitan”
8. Siri Penerangan fakta mengenai rokok di surau-surau qaryah.
9. Edaran pelekat setiap rumah “Selamat Datang Ke Rumah Kami Tanpa Rokok” – HARAKAHDAILY 12/5/2017

- Advertisement -