423 masjid baru, 500 gereja ditutup di England

- Advertisement -

INSTITUT Gatestone England telah mengeluarkan laporan yang cukup mengejutkan tentang penutupan gereja di ibu kota negara tersebut. Namun di sebalik penutupan gereja, pembangunan masjid terus berkembang dan seolah menggantikan gereja-gereja yang ditutup.

- Advertisement -

“London lebih Islamik berbanding Muslim di negara lain,” kata Maulana Syed Raza Rizvi, salah seorang tokoh Islam yang kini memimpin apa yang disebut wartawan Melanie Phillips sebagai “Londonistan”, lapor Beitbart, semalam.

“Pengganas tidak akan tahan dengan kepelbagaian budaya yang ada di London,” ujar Datuk Bandar London Sadiq Khan yang juga seorang seorang Muslim semasa mengulas serangan ‘keganasan’ baru-baru ini di Westminster.

Fakta yang ada di lapangan membenarkan Islam terus berkembang di London, tepat ketika gereja-gereja mula ditinggalkan. Menurut laporan, “Londonistan” kini telah mempunyai 423 masjid baru, menggantikan 500 gereja yang telah ditutup.

Sebagai contoh, Gereja Hyatt United telah dibeli oleh masyarakat Mesir dan akan diubah menjadi masjid. Gereja St Peter telah diubah menjadi Masjid Madina. Masjid Brick Lane dibina di atas bekas Gereja Methodist.

Tak hanya bangunannya yang berubah, tetapi juga orangnya. Bilangan orang memeluk Islam di London dikhabarkan telah meningkat dua kali ganda.

The Daily Mail pernah menerbitkan foto-foto dari gereja dan sebuah masjid yang terletak hanya beberapa meter di tengah-tengah kota London. Di gereja San Giorgio, yang direka untuk menampung 1,230 jamaah, ternyata hanya diisi 12 orang yang berkumpul untuk merayakan Misa. Di gereja Santa Maria, juga hanya diisi oleh 20 orang.

Sedangkan Masjid Brune di Jalan Estate mempunyai masalah yang berbeza yakni ‘kepadatan jamaah’. Masjid dengan bilik kecil dan hanya boleh mengandungi 100 orang, justeru jamaah sampai ‘melimpah’ dan tidak putus-putus hingga ke jalan-jalan untuk solat Jumaat.

Melihat trend yang terjadi ketika ini, Kristian di England tidak lama lagi hanya akan menjadi peninggalan, sementara Islam akan menjadi agama masa depan. Subhanallah. (Eramuslim)

- Advertisement -