DAP Sarawak perlu henti provokasi ego

- Advertisement -

KEDEGILAN Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen tetap berkeras dengan hujah-hujah tuduhan prejudis dan penuh sentimen jumudnya, menunjukkan radikalisme pemikiran yang wujud dalam parti cauvinis itu.

- Advertisement -

Beliau bukan sahaja mempolitikkan urusan yang merupakan amalan rutin pentadbiran dalam konteks Persekutuan Malaysia, tetapi telah mengheret perkara itu kepada nyalaan sumbu api bernada perkauman dan kenegerian.

Bermakna, beliaulah yang sebenarnya menggemburkan retorik dan propaganda tipikal melalui provokasi murahan yang dicetuskannya, serta cuba menggoncang keharmonian sedia ada dan mencipta diskriminasi.

Chieng Jen dihantui fobia dan disorientasi psikiatri hingga gagal mengenal, memahami dan membezakan perkara pokok dibangkitkannya dengan norma-norma kepelbagaian yang telah mewarnai kemajmukan sosial Malaysia.

Tidak ada yang berubah dan tergugat cara hidup, falsafah dan budaya sebagaimana didakwanya. Beliau seharusnya melihat fakta dan keperluan dalam perkhidmatan melibatkan pengambilan guru-guru berkenaan.

Seperti ditegaskan, kami juga menyokong supaya dipertimbangkan keutamaan kepada kalangan anak tempatan Sarawak yang berkelayakan untuk memenuhi kekurangan guru Pendidikan Islam di negeri ini.

Tetapi bukan menjadikannya sebagai isu hingga merosakkan perpaduan yang telah sedia terjalin. Sikap melampau Chieng Jen telah terbawa-bawa hingga menyentuh dan mempersenda sensitiviti agama.

Masalah ditimbulkannya mudah sahaja, seperti telah kami nyatakan ia hanya melibatkan pengurusan dan pentadbiran. Tetapi mengapa beliau membangkitkan skeptikal yang melulu dan ekstrem?

Kami menasihatkan beliau memeriksa fakta, membuat kajian atau bacaan khusus mengenai perkara itu. Tidak perlu memanjangkan isu biar apapun motifnya. Jangan hingga dilihat ego, sombong dan sibuk mencampuri urusan pihak lain.

“Untukmu Sarawak”
“Bertekad Melebar Muafakat”
“Inilah Penyelesaian Kita”

SYAMSUL BAHRI MOHAMAD
Naib Dewan Pemuda PAS Sarawak
19 Mac 2017 | 20 Jamadil Akhir 1438 – HARAKAHDAILY 19/3/2017

- Advertisement -