Israk Mikraj jadi peringatan untuk umat Islam

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Peristiwa agung Israk dan Mikraj tahun ini perlu menjadi peringatan untuk umat Islam merenung dan mengambil hikmah dengan hati yang penuh kesyukuran dan rasa takjub.

- Advertisement -

Profesional Istiqamah menerusi kenyataan berkata, peristiwa itu adalah saat yang tepat bagi umat Islam untuk merapatkan barisan, menguatkan semangat ibadah dan terus mencari reda-Nya dalam setiap langkah kehidupan.

“Namun sambil merenung, kita juga tidak lupa untuk mengirimkan doa dan ingatan kita kepada saudara-saudara kita di Palestin.

“Tanah yang telah menjadi saksi bisu perjalanan suci Nabi Muhammad SAW ini, kini tengah berjuang dalam keadaan yang penuh dengan ujian dan kesulitan. Jangan berhenti bercakap tentang Palestin.

“Marilah kita sama-sama menghulurkan tangan, doa dan dukungan kita untuk Palestin, sembari kita berusaha untuk menghidupkan kembali nilai-nilai kesabaran, ketabahan dan keimanan yang telah diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW dalam perjalanan Israk Mikraj,” katanya.

Tambahnya, Allah SWT telah memilih untuk mengangkat hamba-Nya, Nabi Muhammad SAW, dalam perjalanan yang penuh dengan misteri dan keajaiban dari Masjid Al-Haram di Mekah dan menuju ke Masjid Al-Aqsa di Palestin di dalam kesunyian malam yang suci.

“Peristiwa Israk dan Mikraj terukir indah dalam Surah Al-Isra’ ayat satu bukan hanya sebuah perjalanan yang kita ulang dengan ceramah, tapi peneguh keimanan bahawa kekuasaan dan kebesaran Allah SWT yang tidak terbatas,” katanya. – HARAKAHDAILY 8/2/2024

- Advertisement -