Kemahiran komunikasi perkukuh peranan pemimpin

- Advertisement -

KANGAR: Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail, menegaskan pentingnya kemahiran komunikasi dalam memperkukuhkan peranan seorang pemimpin.

- Advertisement -

Baginda menyatakan bahawa pemimpin yang baik mampu berimprovisasi, mencapai kata sepakat, dan mencipta suasana menyenangkan malah menjadikan komunikasi lebih berkesan.

“Seorang pemimpin perlu mempunyai kemampuan menganalisis dan membuat rancangan yang berkesan, mengatasi pesaing dan mencapai matlamat organisasi.

“Mereka perlu mengenali dan sentiasa menganalisis keadaan semasa, mengiktiraf risiko dan membuat keputusan yang paling tepat pada masanya dan secara bijaksana,” titah baginda.

Baginda bertitah demikian pada Majlis Penyerahan Agihan Zakat Majlis Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) di Masjid Al-Hidayah Titi Beratap, di sini, hari ini.

Tuanku Syed Faizuddin Putra turut menyampaikan sumbangan wang tunai sebanyak RM700 kepada 70 penerima masing-masing dari kariah Titi Beratap dan Binjal.

Jumlah penuh sumbangan pada kali ini ialah RM98,000 yang disalurkan oleh MAIPs untuk membantu golongan memerlukan.

Pelbagai aktiviti kesihatan turut diadakan termasuk program saringan kesihatan oleh Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Perlis, ceramah motivasi Bangun Jiwa Asaf oleh MAIPs, serta kerjasama dengan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) Negeri Perlis.

Kehadiran Tuanku Syed Faizuddin Putra dalam majlis itu memperlihatkan komitmen pemimpin terhadap kesejahteraan masyarakat melalui kombinasi kemahiran komunikasi yang baik dan tindakan kebajikan. – HARAKAHDAILY 18/1/2024

- Advertisement -