Hamas, Israel sengit bertempur di selatan Gaza hari ini

Seorang warga Palestin yang cedera dibawa ke Hospital Nasser, selepas serangan Israel ke atas sekolah Ma'an di timur Khan Yunis, di selatan Semenanjung Gaza, pada 5 Disember 2023. (FOTO: REUTERS)
- Advertisement -

SEMENANJUNG GAZA: Tentera Israel berterusan mengebom bandar utama selatan Gaza dalam apa yang dikatakan sebagai pertempuran paling hebat sejak ia memulakan pencerobohan darat untuk menghapuskan Hamas lima minggu lalu.

Israel berkata tenteranya, disokong oleh pesawat perangnya, terlibat dalam pertempuran sengit di Gaza pada hari ini, Rabu (6 Ogos), sehari selepas tentera tiba di tengah-tengah Khan Younis dan juga mengepung bandar itu.

Sayap bersenjata Hamas, Briged al Qassam pula berkata, pejuangnya terlibat dalam pertempuran dengan tentera, yang melaporkan ia telah menyerang ratusan sasaran di kawasan itu, termasuk kawasan berhampiran sebuah sekolah di utara Gaza, lapor Reuters.

Lonjakan dalam pertempuran berlaku selepas gencatan senjata antara Israel dan Hamas tamat pada minggu lalu.

- Advertisement -

Tambah kenyatan sayap pejuang bersenjata Hamas, ia telah membunuh atau mencederakan lapan tentera Israel dan memusnahkan 24 kenderaan tentera Zionis pada Selasa (5 Dis). 

Sebuah laman web tentera Israel menyenaraikan dua kematian tenteranya pada Selasa dan jumlah keseluruhan mencecah 83 orang sejak operasi serangan darat di Gaza bermula.

Pegawai kesihatan Gaza dalam pada itu berkata, ramai orang awam terbunuh dalam serangan Israel ke atas kediaman penduduk  di Deir al-Balah, utara Khan Younis. 

Dr Eyad Al-Jabri, Ketua Hospital Shuhada Al-Aqsa di sana, memberitahu Reuters sekurang-kurangnya 45 orang terbunuh.

Wartawan Reuters tidak dapat sampai ke kawasan itu mahupun mengesahkan jumlah kematian itu, namun pejabat media Hamas berkata pada  Selasa sekurang-kurangnya 16,248 orang termasuk 7,112 kanak-kanak dan 4,885 wanita telah dibunuh di Gaza oleh tentera Israel sejak konflik meletus pada 7 Oktober. 

Beribu-ribu lagi hilang dan dikhuatiri tertimbus di bawah runtuhan.

Sejak gencatan senjata tamat, Israel telah menyiarkan peta dalam talian untuk memberitahu penduduk Gaza bahagian mana yang perlu dipindahkan untuk mengelakkan serangan. 

Kepulan asap tebal menjulang di Gaza, di tengah-tengah konflik berterusan antara Israel dan kumpulan pejuang Islam Palestin Hamas, seperti yang dilihat dari selatan Israel pada 6 Dis 2023. (FOTO: REUTERS)

Suku daripada kawasan timur Khan Younis telah ditanda pada hari Isnin, dan ramai daripada ratusan ribu penduduknya telah dengan berjalan kaki menuju ke lokasi yang kononnya selamat tetapi kemudian tetap diserang oleh bedilan bom Zionis.

Penduduk Gaza berkata tidak ada tempat selamat, dengan baki bandar dan tempat perlindungan sudah dipenuhi, dan Israel terus mengebom kawasan di mana ia menyuruh orang ramai pergi.

Di Hospital Nasser utama Khan Younis, mangsa yang cedera tiba dengan ambulans, kereta, trak rata dan kereta keldai selepas apa yang disifatkan oleh mangsa yang terselamat sebagai mogok ke atas sebuah sekolah yang digunakan sebagai tempat perlindungan bagi mereka yang kehilangan tempat tinggal.

Di dalam wad, hampir setiap inci ruang lantai yang berlumuran darah diambil oleh mereka yang cedera termasuk kanak-kanak kecil, dengan doktor bergegas dari pesakit ke pesakit manakala saudara mara meraung.

Dua gadis sedang dirawat, masih berlumuran debu akibat runtuhan rumah yang menimbus keluarga mereka.

“Ibu bapa saya berada di bawah runtuhan,” ujar seorang kanak-kanak sambil menangis. “Saya mahu ibu saya, saya mahu ibu saya, saya mahu keluarga saya.”  HARAKAHDAILY 6/12/2023

- Advertisement -