Rokok: RUU KPMDKA lemah, RUU GEG lebih berkesan

- Advertisement -

LAJNAH Kesihatan PAS Pusat mengecam tindakan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang telah membentangkan Rang Undang-undang Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam DR42/2023 (RUU KPMDKA) di Parlimen pada hari ini 28 November 2023. RUU KPMDKA ini bertujuan untuk mengawal penggunaan, pemilikan dan penjualan produk tembakau, bahan merokok, produk pengganti tembakau atau mengadakan apa-apa perkhidmatan untuk merokok oleh mana-mana orang dan individu yang belum dewasa.

Pihak kami menolak RUU KPMDKA ini kerana ia hanya mengawal Produk Merokok sahaja tanpa memasukkan Generational End Game (GEG) yang telah pun dibahaskan oleh bekas Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin. Malah RUU yang hampir sama telah pun dibentangkan oleh YBMK pada 12 Jun 2023 lalu. GEG adalah satu dasar yang bertujuan untuk menghapuskan tabiat merokok dan penggunaan Produk Merokok dalam kalangan generasi muda secara beransur-ansur sehingga tahun 2045.

Kami berpendapat bahawa GEG adalah lebih berkesan, lebih berhemah dan lebih mendasari kesihatan rakyat berbanding RUU KPMDKA yang tidak meletakkan had generasi umur bagi individu yang lahir pada atau selepas 1 Januari 2007. Sebaliknya, GEG menekankan kepada pendidikan, kesedaran, sokongan dan pencegahan bagi mengurangkan permintaan dan penawaran Produk Merokok dalam kalangan generasi muda. GEG juga tidak menjejaskan hak dan kebebasan individu untuk membuat pilihan sendiri berkenaan dengan penggunaan produk tembakau.

Kami juga ingin menegaskan bahawa merokok itu sudah pun terbukti membahayakan kesihatan, begitu juga dengan vape. Adakah rokok dan vape ini hak asasi individu yang akan dapat mempertahankan diri daripada binasa satu ketika nanti? Sebaliknya penjagaan kesihatan itulah yang seharusnya menjamin hak mereka untuk terus hidup. Kami berharap agar kerajaan dan rakyat Malaysia sedar akan bahaya produk tembakau dan bersama-sama melawan kecanduan yang merosakkan sebegini.

Lajnah Kesihatan PAS Pusat menyeru agar KKM menarik balik RUU KPMDKA dan menggantikannya dengan RUU GEG yang lebih adil, berkesan serta berlandaskan prinsip undang-undang yang saksama. Kami juga menyeru agar semua Ahli Parlimen, terutamanya daripada parti-parti pembangkang, untuk menentang RUU KPMDKA dan menyokong RUU GEG dibentangkan semula. Kami percaya bahawa RUU GEG adalah satu langkah yang lebih progresif dan bertanggungjawab bagi melindungi kesihatan dan kebajikan rakyat Malaysia, terutamanya generasi muda, daripada bahaya produk tembakau.

Kami menyelar tindakan YB Menteri Kesihatan yang seolah-olah tidak berprinsip. Pada Jun lalu beliau telah membentangkan Rang Undang-undang Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2023 (RUU KPTM) yang memasukkan Generational End Game (GEG), tetapi sekarang mengubah pendirian dengan mengeluarkan GEG di dalam Akta DR42/2023 ini. YBMK dilihat lebih menurut telunjuk pemain industri tembakau berbanding kesihatan rakyat secara keseluruhannya.

Kami berpendapat bahawa tindakan YBMK ini adalah tidak jujur, tidak konsisten serta tidak bertanggungjawab. Kami mengecam YBMK kerana telah mengkhianati janji dan komitmen beliau untuk melaksanakan GEG dalam RUU KPTM yang telah dibentangkan di Parlimen pada 6 Oktober 2023. GEG adalah satu dasar yang bertujuan untuk menghapuskan tabiat merokok dan penggunaan produk tembakau dalam kalangan generasi muda secara beransur-ansur sehingga tahun 2045.

Kami menuntut YBMK agar memohon maaf kepada rakyat Malaysia serta mengembalikan GEG ke dalam Akta DR42/2023. Kami juga menuntut agar YBMK meletakkan jawatan sebagai Menteri Kesihatan kerana telah gagal menjaga kepentingan dan kesihatan rakyat Malaysia, terutamanya generasi muda, daripada bahaya produk tembakau.

Sekian, terima kasih.

YB DATO’ DR AHMAD YUNUS HAIRI
Pengerusi
Lajnah Kesihatan PAS Pusat
Ahli Parlimen Kuala Langat – HARAKAHDAILY 29/11/2023

- Advertisement -
- Advertisement -