Keluarkan dron mampu milik untuk petani

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Jerai mencadangkan kerajaan mengadakan projek rintis lapangan untuk mengeluarkan dron yang efektif kepada pengguna dan mampu milik untuk golongan petani seluruh negara.

Sabri Azit bertanya sama ada Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) mempunyai perancangan bersama Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (MAFS) untuk menjayakan hasrat berkenaan.

- Advertisement -

Menjawab soalan Ahli Parlimen PERIKATAN NASIONAL (PN) itu, Timbalan Menteri Sains, Teknologi Dan Inovasi, Datuk Arthur Joseph Kurup berkata, pihaknya sentiasa mengadakan kerjasama dengan kementerian lain.

“Contohnya, MAFS untuk mempelbagaikan penggunaan dron dalam sektor pertanian moden. (Usaha ini juga) sebagai satu strategi jangka masa panjang bagi menangani isu keterjaminan makanan,” katanya menjawab soalan tambahan Sabri di Dewan Rakyat, hari ini.

Bagaimanapun, Arthur Joseph berkata, MOSTI hanyalah pengendali bagi teknologi tersebut dan melaksanakan Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) serta berkerjasama dengan kementerian berkaitan.

Katanya, MOSTI juga menubuhkan pusat kolaborasi teknologi bertujuan untuk mengenal pasti teknologi sedia ada yang mampu memperkasakan sektor pertanian negara. – HARAKAHDAILY 1/3/2023

- Advertisement -