Jangan viral masalah rumah tangga, terbuka aib

Ustaz Kamal Ashaari
- Advertisement -

KUANTAN: Hal-hal masalah dalam rumah tangga atau berkaitan adik-beradik tidak perlu dihebohkan, kata Ahli Parlimen Kuala Krau, Ustaz Kamal Ashaari.

- Advertisement -

Menurutnya, apabila masalah tersebut disebarkan, ia akan menjadi punca terbuka aib dan tersebarnya fitnah.

Menurutnya, masalah tersebut seharusnya perlu disimpan dan diselesaikan segera supaya tidak berlanjutan.

“Cukuplah simpan dan selesaikan sendiri. Bila disebarkan, itu yang jadi punca terbuka aib dan tersebar fitnah.

“Bila dihebohkan khususnya di media sosial, itu yang jadi viral. Bila dah viral, semua orang tahu. Asal benda kecil je, tapi dah jadi besar dan aib tersebar,” katanya dalam satu hantaran di Facebook beliau.

Selain itu, beliau berkata, bermula dari masalah yang dihebahkan, terbuka pintu fitnah yang seterusnya membawa kepada medan perbalahan pula.

Ustaz Kamal turut memetik hadis yang diriwayatkan Muslim yang bermakud: “Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda: Barang siapa melepaskan kesusahan seorang Muslim daripada kesusahan dunia, Allah akan melepaskan kesusahannya pada hari kiamat. Baran gsiapa menutupi aib seorang, Allah akan menutupi aibnya di dunia dan akhirat. Barang siapa memudahkan orang yang susah, Allah akan mudahkan urusannya di dunia dan akhirat. Allah akan senantiasa menolong hamba-Nya selama ia menolong saudaranya”. – HARAKAHDAILY 13/2/2023

- Advertisement -