Kabinet baru kukuh hubungan Sarawak-Putrajaya

- Advertisement -

KUCHING: Gabungan Parti Sarawak (GPS) menyifatkan Kerajaan Persekutuan yakin terhadap kepimpinan rakyat Sarawak dalam membantu negara ke arah pemulihan.

Kelab Penyokong GPS pada kenyataan berkata, hakikat itu dibuktikan apabila Perdana Menteri Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob mengekalkan jumlah wakil GPS dalam kabinet baharu yang diumum hari ini.

Katanya barisan kabinet baharu tersebut akan dapat mengukuhkan hubungan antara Sarawak dan Putrajaya.

- Advertisement -

“Kami menyokong penuh kerajaan Persekutuan yang dipimpin Ismail Sabri dalam usaha menangani wabak Covid-19 dan pemulihan ekonomi.

“Justeru kami berharap rakyat Malaysia dan parti politik lain dapat memberikan ruang yang diperlukan kabinet untuk merangka dasar baharu dalam mengatasi cabaran Malaysia,” katanya hari ini.

Antara menteri kabinet yang mewakili GPS yang dikekalkan termasuk Dato’ Fadillah Yusoff, Dato’ Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Dato’ Seri Alexander Nanta Linggi dan Dato’ Seri Nancy Shukri.

Fadillah kekal sebagai Menteri Kerjaraya, begitu juga Nancy (Menteri Pelancongan, Alexander Nanta Linggi (Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna) dan Wan Junaidi (Menteri Undang-undang dan Hal Ehwal Parlimen).

Menurut Suara Sarawak, Kelab Penyokong GPS berharap dapat memastikan kestabilan negara demi kepentingan semua pihak.

Ahli Parlimen GPS yang lain termasuk Dato’ Seri Tiong King Sing (Bintulu), Dato’ Seri Richard Riot (Serian), Dato’ Seri Rohani Karim (Batang Lupar), Dato’ Henry Sum Agong (Lawas), Dato’ Hanifah Hajar Taib (Mukah).

Selain itu Dato’ Hasbie Habibollah (Limbang), Dato’ Robert Lawson Chuat (Betong), Dato’ Wilson Ugak (Hulu Rajang), Dato’ Aaron Ago Dagang (Kanowit), Rubiah Wang (Kota Samarahan), Ahmad Johnie Zawawi (Igan), Yusuf Wahab (Tanjung Manis), Anyi Ngau (Baram) dan Lukanisman Awang Sauni (Sibuti). – HARAKAHDAILY 27/8/2021

- Advertisement -