KASA peruntuk RM77j, atasi masalah banjir Kota Belud

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) memperuntukkan sejumlah RM77 juta bagi mengatasi masalah banjir di daerah Kota Belud, Sabah.

- Advertisement -

Ia akan dilaksanakan melalui dua projek utama tebatan banjir dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12), kata Menterinya, Dato Sri Tuan Ibrahim Tuan Man.

Projek-projek tersebut adalah Projek Rancangan Tebatan Banjir Sungai Gurong-Gurong, Pekan Kota Belud, Sabah; dan Projek Rancangan Tebatan Banjir Sungai Kedamaian, Sungai Tempasuk, Sungai Abai dan Sungai Kawang-Kawang, Kota Belud, Sabah.

“Sebanyak RM77 juta disediakan oleh pihak Kerajaan Persekutuan dan dilaksanakan oleh Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS).

“Projek Rancangan Tebatan Banjir Sungai Gurong-Gurong yang bernilai RM27 juta dalam peringkat pembinaan dan dijangka siap pada 2022.

“Projek ini akan memberikan manfaat kepada penduduk di Pekan Kota Belud daripada risiko banjir kilat dan pengurangan keluasan banjir seluas 20 hektar,” jelasnya dalam satu kenyataan, hari ini.

Sementara itu katanya, bagi projek Rancangan Tebatan Banjir Sungai Kedamaian, Sungai Tempasuk, Sungai Abai & Sungai Kawang-Kawang telah diperuntukan sebanyak RM50 juta.

Projek itu akan mengurangkan risiko banjir di Kampung Menunggui, Kampung Kota Belud, Kampung Siasai Tamu dan kawasan sekitarnya sekaligus ini mengurangkan keluasan banjir seluas 188 hektar dan memanfaatkan seramai 2,000 penduduk, ujar beliau.

Tambah beliau, KASA juga akan menjalankan Kajian Kemungkinan Bersepadu Sumber Air dan Tebatan Banjir bagi mencari penyelesaian menyeluruh isu-isu sumber air dan tebatan banjir di daerah Kota Belud.

Beliau yakin hasil kajian tersebut akan membolehkan perancangan dan pelaksanaan yang lebih berkesan dapat dijalankan oleh pihak-pihak berkepentingan.

“Saya secara peribadi akan sentiasa memantau perkembangan dan kemajuan projek-projek ini bagi memastikan kejadian banjir di daerah Kota Belud dan kawasan sekitarnya dapat diminimumkan.

“Saya juga berharap agar projek ini akan melindungi dan menyelamatkan harta benda awam daripada banjir dan memastikan sistem saliran sedia ada lebih cekap dan efisien,” tambah beliau lagi. – HARAKAHDAILY 27/2/2021

- Advertisement -