Siasat peguam hina Islam

- Advertisement -

SEREMBAN: Satu laporan polis telah dibuat terhadap seorang peguam terkenal yang amat dikenali dengan kritikan kontroversi menghina islam.

Peguam yang juga aktivis hak asasi itu sebelum ini melalui laman Facebook dan dalam satu kumpulan WhatsApp memaparkan kenyataan bersifat penghinaan terhadap Agama Islam dan Institusi Tahfiz.

- Advertisement -

Pengurus Maahad Tahfiz Addirasah Rasah Jaya (MAADI), Ustaz Noorhisyam Ismail berkata, Persatuan Maahad Tahfiz (PERMATA) Negeri Sembilan, Maahad Tahfiz Addirasah Rasah Jaya (MAADI) Seremban dan Maahad Tahfiz An-Najihah (MATAN), Kampung Jijan, Labu telah membuat laporan polis berikutan kes penghinaan tersebut.

Menurut Pengurus Maahad Tahfiz Addirasah Rasah Jaya (MAADI), Ustaz Noorhisyam Ismail, beliau bersama Pengerusi PERMATA, Ustaz Mohd Zawawi Aman bersama-sama tampil menggesa pihak polis agar mengambil tindakan tegas terhadap peguam yang telah mengeluarkan kenyataan penghinaan itu.

“Saya terbaca dalam satu hantaran Facebook dan dalam satu kumpulan WhatsApp memaparkan kenyataan peguam terbabit yang mengatakan kalau hendak hapuskan arak hapuskan dahulu sekolah tahfiz. Beliau juga mengatakan Al-Quran lebih bahaya daripada arak.

“Allahuakbar bila baca kenyataan ini, kami mengucap panjang. Jangan pandang remeh isu hina Islam. Apakah tiada undang-undang yang boleh mengatasi peguam ini? Mengapa orang sebegini masih diberi peluang untuk menghina Islam lagi?” Soal beliau.

Justeru itu, pihaknya berharap agar pihak polis mohon dan Jabatan Agama Islam Malaysia (JAKIM) mengambil tindakan tegas ke atas kenyataan yang tidak bertanggungjawab sebegitu, katanya pada wartawan di hadapan Ibu Pejabat Polis Daerah Seremban 2 di sini sebentar tadi.- HARAKAHDAILY 2/6/2020

- Advertisement -