Kerajaan bantu armalah, anak yatim, OKU setiap tahun

- Advertisement -

BACHOK: Golongan armalah, anak yatim dan orang kurang upaya (OKU) di Kelantan agak bernasib baik apabila dibantu kerajaan negeri setiap kali menjelang sambutan Hari Raya Aidilfitri.

- Advertisement -

Program penyampaian sumbangan tersebut sedang giat diadakan sekarang di kesemua 45 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Hari ini seramai 826 anak yatim, OKU dan armalah menerima sumbangan disampaikan ADUN Pantai Irama, Mohd Huzaimy Hussin melibatkan peruntukan sebanyak RM148,000.

Mohd Huzaimy berkata, penerima sumbangan tersebut dipilih oleh penghulu di 23 mukim di DUN Pantai Irama.

Menurutnya, sumbangan serupa turut diberi kepada penduduk bukan Islam ketika mereka menyambut Tahun Baru Cina pada Februari lepas.

“Sebelum ini sumbangan diberi dua kali setahun, tetapi untuk memudahkan urusan di samping memberi peluang penerima berbelanja untuk Aidilfitri, ia diagih pada akhir Ramadan.

“Sumbangan ini bagi meringankan bebanan golongan asnaf,” katanya pada majlis Kelantanku Cakna di Kompleks Pendidikan Islam (KPI), dekat sini hari ini.

Menurutnya juga sebahagian besar penerima sudah mendapat bantuan tersebut sebelum ini, di samping nama-nama baharu.

Huzaimy juga berkata, banyak program kebajikan yang dilaksana di Kelantan termasuk Gerbang Az-Ziwaj, pesakit kronik, modal niaga dan Skim Armalah.

“Saya berharap sumbangan kerajaan negeri diguna lebih berhemah memandangkan harga barangan keperluan harian semakin mahal,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 4/4/2024

- Advertisement -