Penuntut luar negara dihidang ‘afterparty’ di kelab malam?

- Advertisement -

SAYA menerima aduan daripada ibu bapa kepada penuntut Malaysia di United Kingdom mengenai satu program yang turut menerima tajaan dari Education Malaysia, satu agensi di bawah Kementerian Pendidikan Tinggi, yang antara lain mengandungi program ‘afterparty’ di salah sebuah kelab malam. 

Program Nottingham Malaysian Games anjuran Nottingham Malaysian Society merupakan acara tahunan pertandingan sukan di antara persatuan pelajar Malaysia di United Kingdom.

Namun pertama kali tahun ini, persatuan tersebut menganjurkan afterparty di sebuah kelab malam Tunnel Club dan secara terbuka mengajak semua peserta untuk turut serta.

Program afterparty ini turut menimbulkan keresahan di kalangan pelajar Malaysia, ibu bapa dan juga ahli persatuan mereka. 

Saya mendesak YB Menteri Pendidikan Tinggi Dato Seri Khalid Nordin mengambil langkah segera agar program yang ditaja oleh agensi di bawah kementerian beliau dapat membatalkan program afterparty ini. 

Saya juga mendesak semua pemberi bantuan biasiswa seperti MARA, JPA, PETRONAS dan lain-lain dapat memantau kegiatan pelajar Malaysia di bawah tajaan mereka.

YB USTAZ AHMAD FADHLI SHAARI
Ketua Penerangan 
PAS Pusat 
Ahli Parlimen Pasir Mas – HARAKAHDAILY 22/11/2023

- Advertisement -
- Advertisement -