SEBAGAI manusia, kita sering kali terperangkap dalam perbezaan pendapat, lebih-lebih lagi dalam hal-hal agama. Dalam Islam, kita diajar untuk mengamalkan sikap “tasamuh,” iaitu sikap bertolak ansur dan menghormati pendapat orang lain, selagi mana ia tidak bercanggah dengan dasar al-Quran dan hadis.
Inilah sikap yang perlu kita bawa dalam kehidupan, apatah lagi apabila berhadapan dengan perbezaan mazhab yang ada. Kalau kita membuka hati dan minda, kita akan nampak keindahan dalam perbezaan tersebut.
Sungguh, perbezaan ini bukanlah suatu perkara yang perlu dipertikai dan diperselisihkan tanpa henti, kerana ia telah berlaku sejak zaman para ulama terdahulu.
Ulama dahulu, apabila ingin mengeluarkan suatu fatwa atau pendapat, mereka tidak mengambil jalan mudah. Mereka merujuk setiap ayat al-Quran dan hadis, mengkaji latar belakang sesuatu isu, serta memahami asbabun nuzul dan bahasa Arab dengan teliti.
Itulah sebabnya mereka perlu menghafal al-Quran dengan baik dan memahami tafsiran serta konteks ayat-ayatnya. Kemudian, mereka merujuk kepada hadis yang sahih dan mengkaji segala nas yang ada. Semua itu dilakukan dengan penuh ketelitian sebelum mereka mengambil keputusan. Bagi mereka, tidak ada ruang untuk membuat kesimpulan tanpa ilmu yang mendalam.
Sebagai contoh, Imam Syafie, seorang ulama besar, mula menghafal al-Quran sejak kecil. Beliau tidak mengejar duniawi, tidak pernah bercita-cita untuk mengejar pangkat atau kedudukan.
Ada yang menyangka beliau ingin merampas takhta khalifah, namun dengan kejujuran dan ilmu yang dimilikinya, beliau berjaya mengelak dari tuduhan tersebut.
Bahkan, beliau diberikan hadiah oleh khalifah, namun apa yang dilakukannya? Imam Syafie, dalam perjalanan pulang, membagikan kesemua wang yang diberikan kepadanya kepada orang-orang yang memerlukannya.
Beliau pulang ke rumah dengan tangan kosong, tanpa sebarang kekayaan duniawi. Sebuah teladan yang sangat tinggi. (Rujuk kitab “Manaqib al-Imam As-Shafei” oleh Abu Bakar al-Baihaqi)
Begitulah juga dengan sikap kita dalam menghadapi perdebatan dan perbincangan. Allah berfirman dalam Surah Al-Ankabut, ayat 68:
وَإِن جَـٰدَلُوكَ فَقُلِ ٱللَّهُ أَعۡلَمُ بِمَا تَعۡمَلُونَ
Maksudnya: “Dan jika mereka mengemukakan bantahan kepadamu, maka katakanlah: ‘Allah Amat mengetahui apa yang kamu lakukan.'”
Ini adalah peringatan untuk kita agar tidak terlalu berdebat dengan orang yang tidak ingin mencari kebenaran. Kita harus tahu bila perlu berbincang dan bila kita perlu berhenti. Kadang-kadang, perdebatan bukan untuk mencari kebenaran, tetapi untuk menyemarakkan kekeliruan dan perpecahan.
Kita lihat, dalam sejarah, Imam Malik pernah ditanya hampir 40 soalan, namun beliau hanya menjawab tidak sampai separuh. Beliau menjawab “tidak tahu” untuk beberapa soalan yang beliau tidak pasti. Kata seorang guru, jika seseorang itu menjawab semua soalan, maka dia adalah orang yang gila.
Seorang yang berilmu tidak akan menjawab semua soalan kerana mereka tahu ada perkara yang hanya Allah sahaja yang mengetahuinya.
Jika ada yang menolak kebenaran Islam atau berbahas mengenainya, kita perlu ingat bahawa pada akhirnya, di akhirat kelak, merekalah yang akan menjawab di hadapan Allah.
Walaupun mereka menentang atau mengabaikan hujah kita di dunia ini, kelak Allah yang akan memutuskan kebenaran tersebut.
Sebagaimana firman-Nya dalam Surah Al-Baqarah, ayat 69:
ٱللَّهُ یَحۡكُمُ بَیۡنَكُمۡ یَوۡمَ ٱلۡقِیَـٰمَةِ فِیمَا كُنتُمۡ فِیهِ تَخۡتَلِفُونَ
Maksudnya: “Allah akan menghukum di antara kamu semua pada hari kiamat, mengenai apa yang kamu berselisihan padanya.”
Hari kiamat adalah penentu segala perbezaan yang kita alami di dunia ini. Kita mungkin tidak dapat memuaskan hati setiap orang sekarang, namun pada akhirnya, Allah yang akan menghukum dan memberi keadilan yang sempurna.
Kita tidak perlu risau atau peduli dengan kebisingan mereka yang menolak agama, kerana kita percaya bahawa agama kita adalah benar. Walaupun orang kafir mengkritik dan menentang, kita tetap berdiri teguh dengan keyakinan bahawa Islam adalah agama yang benar.
Ini juga sepertimana kita dengan pasangan hidup kita; walaupun ada pihak luar yang mungkin memberikan pandangan negatif, kita tahu kebaikan pasangan kita.
Allah berfirman dalam Surah Al-Mujadila, ayat 70:
أَلَمۡ تَعۡلَمۡ أَنَّ ٱللَّهَ یَعۡلَمُ مَا فِی ٱلسَّمَاۤءِ وَٱلۡأَرۡضِۚ إِنَّ ذَ ٰلِكَ فِی كِتَـٰبٍۚ إِنَّ ذَ ٰلِكَ عَلَى ٱللَّهِ یَسِیرࣱ
Maksudnya: “Bukankah engkau telah mengetahui bahawasanya Allah mengetahui segala yang ada di langit dan di bumi? Sesungguhnya yang demikian itu ada tertulis di dalam Kitab (Lauh Mahfuz); sesungguhnya hal itu amatlah mudah bagi Allah.”
Kita perlu meyakini bahawa segala sesuatu yang berlaku di langit dan bumi ini adalah dalam pengetahuan Allah. Jangan kita terpengaruh dengan pandangan mereka yang menolak Islam, kerana pada akhirnya, Allah yang mengetahui segala hal dan segala keputusan-Nya adalah yang terbaik. – HARAKAHDAILY 16/11/2024
PENAFIAN
Harakahdaily tidak bertanggungjawab terhadap pandangan yang dikemukakan daripada artikel ini. Ia pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Harakahdaily mahupun pendirian rasmi PAS.