Malaysia atasi cabaran getir Kyrgyzstan 4-3

Gambar Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM)
- Advertisement -

Malaysia melakukan kebangkitan untuk menumbangkan pasukan ranking 97 dunia, Kyrgyzstan 4-3 dalam perlawanan pertama Kumpulan D kelayakan pusingan ketiga Piala Dunia 2026 – Piala Asia 2027 di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam tadi.

Malaysia yang dibimbing jurulatih Korea Selatan, Kim Pan-gon, mencatat jaringan pertama pada minit keenam apabila sepakan sudut pemain sayap, Arif Aiman ​​Hanapi disudahkan oleh pertahanan tengah, Dion Cools dengan tandukan hebat.

- Advertisement -

Harimau Malaya yang menduduki ranking ke-137 dunia, boleh menambah gol kedua pada minit ke-25 apabila pemain pertahanan tengah Shahrul Saad melepaskan rembatan separuh voli yang hebat, tetapi melepasi palang.

Namun pada minit ke-40 dan seterusnya, skuad negara mula longlai. Kyrgyzstan memperoleh gol penyamaan pada minit ke-41 apabila Zhyrgalbek Kayrat memanfaatkan aksi menyelamat longgar penjaga gol, Ahmad Syihan Hazmi.

Dua minit kemudian, pasukan Asia Tengah menyumbat gol kedua apabila Cools gagal menangani pertarungan udara dan penyerang Ernist Batyrkanov memanfaatkannya dengan menamatkannya melepasi Syihan.

Kyrgyzstan mendapat gol ketiga pada minit ke-56 apabila Kai Merk memanfaatkan pertahanan lemah Malaysia dengan menewaskan Syihan.

Gambar Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM)

Malaysia mengurangkan defisit apabila hantaran lintang Arif dari sebelah kanan secara tidak sengaja ditepis oleh pemain pertahanan tengah Kyrgyzstan, Khristiyan Brauzman pada minit ke-71.

Gol penyamaan yang amat diperlukan datang pada minit ke-76 apabila Cools mendapat gol keduanya dalam permainan, sama seperti gol pertamanya, apabila dia menerkam tendangan sudut Arif.

Pada minit ke-93, Malaysia memperoleh kemenangan apabila pemain sayap Faisal Halim menyempurnakan hantaran hebat daripada Arif, yang mencatat bantuan keempatnya dalam perlawanan itu.

Malaysia akan menentang Taiwan di Stadium Perbandaran Taipei pada 21 November ini. – HARAKAHDAILY 17/11/2023

- Advertisement -