Mahkamah Jepun putuskan tolak perkahwinan sejenis

Pihak plaintif berjalan ke Mahkamah Daerah Fukuoka untuk mendapatkan keputusan dalam tuntutan mahkamah mengenai perkahwinan sejenis di Fukuoka, Jepun, pada 8 Jun 2023 (FOTO: Nikkei.asia/Kyodo New)
- Advertisement -

TOKYO: Mahkamah Jepun pada hari ini, Khamis (8 Jun) memutuskan menolak hak kebenaran  terhadap perkahwinan pasangan sejenis di negara itu yang dilabelkan sebagai ‘bermasalah dari segi perlembagaan’.

- Advertisement -

Keputusan mahkamah berkenaan menjadikan Jepun adalah satu-satunya negara anggota G7 yang belum mengiktiraf perkahwinan sesama jenis secara sah.

Dalam kes yang dibawa oleh tiga pasangan sama jantina terhadap negeri itu, seorang hakim di Mahkamah Daerah Fukuoka di selatan Jepun mendapati kekurangan kesaksamaan perkahwinan di negara itu pada masa ini menimbulkan ‘keadaan tidak berperlembagaan’, lapor Nikkie.asia.

Dalam keputusan itu, hakim Hiroyuki Ueda berkata, walaupun beliau ‘tidak boleh berkata’ bahawa tidak membenarkan perkahwinan sejenis adalah pelanggaran perlembagaan, kekurangan kesatuan undang-undang untuk pasangan sejenis adalah bertentangan dengan Perkara 24 perlembagaan, Fasal 2. 

Fasal itu menyatakan bahawa ‘perkara yang berkaitan dengan perkahwinan dan keluarga’ hendaklah berdasarkan ‘maruah individu dan persamaan penting antara jantina’.

“Untuk ‘menyingkirkan kelemahan besar yang dialami oleh pasangan sejenis’ dan memastikan maruah mereka dihormati, ‘pelbagai pertimbangan adalah perlu’,” kata Ueda. 

Dokumen mahkamah menyebut bahawa sistem perkongsian sesama jantina Jepun, yang telah diterima pakai oleh lebih 270 majlis perbandaran, sebagai satu sasaran untuk pertimbangan ini.

Keputusan pada hari ini tersebut mengulangi keputusan serupa oleh Mahkamah Daerah Tokyo pada November 2022, yang menyatakan bahawa tidak memberikan pasangan sejenis dengan sebarang perlindungan undang-undang meletakkan negara dalam ‘keadaan tidak berperlembagaan’.

Keputusan itu adalah sebahagian daripada kempen Kebebasan Berkahwin untuk Semua di seluruh negara, yang dilancarkan pada 2019. 

Dalam kes pertama daripada enam kes, di Sapporo pada 2021, hakim memutuskan bahawa tidak membenarkan perkahwinan sesama jantina melanggar Perkara 14, Fasal 1 perlembagaan, yang mengabadikan hak kesaksamaan untuk semua. 

Ini diikuti pada Jun 2022 oleh keputusan Mahkamah Daerah Osaka yang mendapati sebaliknya bahawa kekurangan kesaksamaan perkahwinan adalah ‘perlembagaan’, kerana perkahwinan harus antara seorang lelaki dan seorang wanita.

Kemenangan paling penting dalam kempen itu setakat ini telah disampaikan minggu lalu oleh Mahkamah Daerah Nagoya, yang memutuskan bahawa kekurangan kesaksamaan perkahwinan semasa melanggar kedua-dua Perkara 14, Fasal 1 dan Perkara 24, Fasal 2 perlembagaan. 

Tarikh untuk keputusan kedua di Tokyo  yang merupalan kempen terakhir masih belum diumumkan.

Dalam semua kes yang telah diputuskan setakat ini, permintaan pihak menuntut untuk 1 juta yen (AS$7,140) setiap satu sebagai ganti rugi daripada negara telah ditolak. 

Namun begitu, penyokong mengatakan bahawa peraturan Kebebasan Berkahwin untuk Semua telah membantu meningkatkan kesedaran tentang hak LGBTQ.

Tinjauan Kyodo News yang dikeluarkan pada bulan Mei 2023 mendedahkan bahawa 71% responden memihak untuk menghalalkan kesatuan sesama jantina. 

Sebaliknya, hanya 41% ahli parlimen Jepun yang menyokong perkahwinan sejenis, menurut data dari Marriage for All Japan.

Keputusan mahkamah Fukuoka dibuat sehari sebelum pengundian dewan rendah yang dijadualkan mengenai rang undang-undang yang dicadangkan untuk’”menggalakkan pemahaman’ tentang isu LGBTQ.

Rang undang-undang yang dikemukakan oleh Parti Liberal Demokratik (LDP) yang memerintah, telah dikritik oleh komuniti LGBTQ dan ahli politik pembangkang kerana dianggap sebagai lemah. 

Ia menyatakan bahawa hanya ‘diskriminasi tidak adil’ golongan minoriti seksual tidak akan diterima. 

Perdana Menteri  Jepun, Fumio Kishida bagaimanapun memberitahu mesyuarat parlimen pada Februari 2023 bahawa beliau tidak menganggap kekurangan perkahwinan sejenis di Jepun sebagai ‘diskriminasi yang tidak adil’. – HARAKAHDAILY 7/6/2023

- Advertisement -