AI ganti tugas manusia di ICU

Gambar yang dihasilkan oleh kecerdasan buatan (AI) ini menunjukkan rupa AI dalam unit rawatan rapi (ICU) di hospital. (FOTO: Tuwien.et)
- Advertisement -

Teknologi kecerdasan buatan (AI) yang dibangunkan di Vienna University of Technology (TU Wien), Austria berkebolehan mencadangkan langkah rawatan yang sesuai dalam kes keracunan darah (atau sepsis) – tindakan bijak yang telah mengatasi kebijaksanaan manusia dalam menghadapi situasi berkenaan, khususnya di unit rawatan rapi (ICU) hospital.

- Advertisement -

Justeru, adakah ini antara detik awal AI akan mengambil alih peranan manusia khususnya  dalam menjadi ‘individu’ terpenting dalam sektor perubatan masa depan; berbanding manusia (kakitangan perubatan)? 

Dalam diagnostik, ujian sebelum ini telah berjaya dilakukan: sebagai contoh, komputer (yang dijana AI) boleh belajar untuk mengkategorikan imej dengan ketepatan yang tinggi mengikut sama ada ia menunjukkan perubahan patologi atau tidak. 

Walau bagaimanapun, adalah sukar untuk melatih AI bagi memeriksa status kesihatan pesakit yang berubah-ubah setiap masa dan untuk memastikan cadangan rawatan; namun masalah inilah yang kini berjaya diatasi di TU Wien dengan kerjasama Universiti Perubatan Vienna.

Dengan bantuan data yang meluas diperoleh daripada ICU pelbagai hospital di Austria, AI telah dibangunkan oleh penyelidikan di TU Wien yang menyediakan cadangan untuk rawatan orang yang memerlukan rawatan rapi akibat sepsis. 

Analisis menunjukkan bahawa AI sudah melebihi kualiti keputusan manusia. Walau bagaimanapun, kini adalah penting untuk membincangkan aspek undang-undang kaedah tersebut.

Menggunakan data sedia ada secara optimum

Prof Clemens Heitzinger dari Institut untuk Analisis dan Pengkomputeran Saintifik di TU Wien yang juga Pengarah Bersama Pusat Kecerdasan Buatan dan Pembelajaran Mesin silang fakulti (CAIML) di universiti sama berkata, dalam ICU, banyak data berbeza dikumpul sepanjang masa. 

“Pesakit sentiasa dipantau secara perubatan. Kami ingin menyiasat sama ada data ini boleh digunakan lebih baik daripada sebelumnya,” kongsinya.

Kakitangan perubatan membuat keputusan mereka berdasarkan peraturan yang berasas. Selalunya, mereka tahu betul parameter yang mereka perlu ambil kira untuk memberikan penjagaan kesihatan yang terbaik. 

Walau bagaimanapun, komputer dijana AI dengan mudah boleh mengambil kira lebih banyak parameter daripada manusia – dan dalam beberapa kes ini boleh membawa kepada keputusan yang lebih baik.

Komputer AI sebagai ejen perancangan

“Dalam projek kami ini, kami menggunakan satu bentuk pembelajaran mesin yang dipanggil pembelajaran tetulang,” kata Heitzinger. 

“Ini bukan sahaja mengenai pengkategorian mudah – contohnya, memisahkan sejumlah besar imej kepada yang menunjukkan tumor dan yang tidak,  tetapi mengenai perkembangan yang berubah secara sementara, tentang perkembangan yang mungkin dialami oleh pesakit tertentu. 

Dari segi matematik, ini adalah sesuatu yang agak berbeza. Terdapat sedikit penyelidikan dalam hal ini dalam bidang perubatan,” jelasnya.

Tambahnya, komputer AI menjadi ejen yang membuat keputusan sendiri: jika pesakit sihat, komputer akan  ‘diberi ganjaran’, dan sebaliknya jika jika kesihatan pesakit merosot atau berlaku kematian pesakit, komputer akan ‘dihukum’. 

“Program komputer AI mempunyai tugas untuk memaksimumkan ‘ganjaran’ mayanya dengan mengambil tindakan. 

“Dengan cara ini, data perubatan yang luas boleh digunakan untuk menentukan strategi secara automatik yang mencapai kebarangkalian kejayaan yang sangat tinggi,” ujarnya.

Lebih bijak daripada manusia

Menjelaskan tentang sepsis, Prof Oliver Kimberger dari Universiti Perubatan Vienna berkata, penyakit itu adalah salah satu punca kematian yang paling biasa dalam perubatan rawatan rapi dan menimbulkan cabaran besar bagi doktor dan hospital.

“Ini kerana kerana pengesanan dan rawatan awal terhadap sepsi adalah penting untuk kelangsungan hidup pesakit,” katanya. 

Setakat ini, ujar beliau terdapat sedikit penemuan perubatan dalam bidang ini, yang menjadikan pencarian untuk rawatan dan pendekatan baharu menjadi lebih mendesak. 

“Atas sebab ini, amat menarik untuk menyiasat sejauh mana AI boleh menyumbang untuk meningkatkan penjagaan perubatan dalam hal ini.

“Menggunakan model pembelajaran mesin dan teknologi AI yang lain merupakan peluang untuk meningkatkan diagnosis dan rawatan sepsis, yang akhirnya meningkatkan peluang kelangsungan hidup pesakit,” jelas beliau.

Tambahnya, analisis menunjukkan bahawa keupayaan AI sudah pun mengatasi prestasi manusia, yang menurutnya, kadar penyembuhan kini lebih tinggi dengan strategi AI berbanding dengan keputusan yang dibuat manusia semata-mata. 

“Dalam salah satu kajian kami, kadar penyembuhan dari segi kematian 90 hari meningkat kira-kira 3% kepada kira-kira 88%,” ujar Heitzinger.

Sudah tentu, ini tidak bermakna keputusan rawatan perubatan di ICU wajib diserah seratus peratus kepada komputer AI. 

“Namun, AI mungkin bergerak seiringan bersama sebagai peranti tambahan di sisi katil pesakit; dan kakitangan perubatan boleh merujuknya dan membandingkan penilaian mereka sendiri dengan cadangan AI. Justeru, AI boleh menjadi sangat berguna dalam pendidikan mengenai perubatan,” ujarnya.

Keperluan undang-undang

Namun Heitzinger berkata, perkembangan terbaharu AI dalam sektor perubatan itu bagaimanapun akan menimbulkan persoalan penting, terutamanya yang berkaitan dengan undang-undang.

“Seseorang mungkin terlebih daulu akan  memikirkan persoalan tentang siapa yang akan bertanggungjawab atas sebarang kesilapan yang dibuat oleh AI ketika menjalankan rawatan terhadap pesakit di ICU. 

“Namun, terdapat juga masalah sebaliknya: bagaimana jika AI telah membuat keputusan yang tepat, tetapi manusia memilih pilihan rawatan yang berbeza dan pesakit mengalami kecederaan akibat daripada pilihan yang dibuat manusia?

“Adakah doktor kemudiannya menghadapi tuduhan bahawa adalah lebih baik untuk mempercayai AI kerana ia datang dengan banyak pengalaman? Atau adakah hak manusia untuk mengabaikan nasihat komputer pada setiap masa?” soal Heiizinger.

“Projek penyelidikan menunjukkan bahawa AI  sudah boleh digunakan dengan jayanya dalam amalan klinikal dengan teknologi hari ini;  tetapi perbincangan tentang rangka kerja sosial dan peraturan undang-undang yang jelas masih diperlukan segera,” katanya. – HARAKAHDAILY 7/6/2023

- Advertisement -