Israel digesa menentang cita-cita nuklear Saudi

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu (kiri) dan Israel Katz dalam sesi khas untuk mengundi kerajaan baharu di Knesset, Baitulmaqdis pada 13 Jun 2021 (FOTO FAIL: AFP)
- Advertisement -

BAITULMAQDIS: Menteri tenaga Israel telah menyeru kerajaannya untuk menentang usaha Arab Saudi untuk membangunkan program nuklearnya, meletakkan halangan baharu dalam usaha jelas Riyadh untuk mengaitkan pemerolehan teknologi nuklear dengan menormalisasikan hubungan dengan Israel.

- Advertisement -

Menteri Tenaga, Israel Katz menurut laporan Middle East Eye yang memetik siaran Ynet TV sebagai berkata pada Isnin (5 Jun), beliau tidak fikir Israel harus bersetuju dengan cita-cita nuklear Saudi itu dan harus menentang perancangan tersebut. 

Kenyataan tersebut muncul sehari sebelum lawatan penting Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Antony Blinken ke Saudi pada hari ini, Selasa (6 Jun).

Terdahulu, Saudi sedang dirayu oleh Israel dan AS untuk menormalisasikan hubungan dengan Israel. 

Menurut sumber yang diberi taklimat mengenai rundingan itu, sebagai pertukaran untuk mewujudkan hubungan rasmi, Riyadh mahu jaminan keselamatan daripada AS, membantu dalam membangunkan program nuklear awamnya dan mengurangkan sekatan ke atas penjualan senjata.

Kenyataan Katz itu menjadikannya pegawai paling kanan israel setakat ini yang membuat gesaan menolak tuntutan Riyadh. 

Pada Minggu lalu, Penasihat Keselamatan Israel, Tzachi Hanegbi berkata bahawa usaha Saudi untuk mendapatkan bantuan AS  dengan program nuklear awamnya perlu membersihkan peraturan percambahan balas AS terlebih dahulu, tetapi sebarang perjanjian tidak akan mencapai kemajuan tanpa input daripada Israel.

Israel tidak mempunyai hak veto terhadap pemindahan teknologi AS, tetapi Washington telah lama berunding dengan sekutu terdekat Timur Tengahnya mengenai isu keselamatan dan pertahanan untuk memastikan ia mengekalkan ‘kelebihan ketenteraan kualitatif’ terhadap negara-negara Arab.

Pakar di Institut Kajian Keselamatan Negara yang berpangkalan di Tel Aviv yang sebelum ini berkhidmat dengan Majlis Keselamatan Israel, Yoel Guzansky sebelum ini memberitahu Middle East Eye bahawa adalah satu kesilapan bagi Israel untuk akur dengan tuntutan nuklear Saudi.

“Jika harga untuk keamanan memberikan keupayaan pengayaan Arab Saudi, saya fikir ia terlalu tinggi. 

“Siapa tahu apa yang MBS (Putera Mahkota Mohammed bin Salman) akan lakukan dalam tempoh lima tahun atau bahkan tahun depan,” katanya.

Saudi telah berusaha untuk membangunkan program nuklear selama bertahun-tahun. Sebagai sebahagian daripada rancangan Wawasan 2030, Putera Mohammed menegaskan Saudi ingin menggunakan tenaga nuklear di dalam negeri dan mengeksport sumber uranium yang diperkaya.

Namun, usaha Saudi untuk mendapatkan teknologi nuklear AS  telah dihalang oleh keengganan negara itu untuk menandatangani perjanjian 123 dengan Washington, yang memerlukan negara asing berjanji untuk tidak memperkayakan uranium. 

Saudi sebaliknya telah meneroka cara untuk bekerjasama dengan China dan Rusia dalam program nuklearnya.

Namun, pemerhati politik global melihat bahawa sokongan Israel berkemungkinan penting bagi Saudi untuk mendapatkan sokongan penggubal undang-undang AS mengenai fail nuklear.

Perjanjian normalisasi antara  Saudi dan Israel menikmati sokongan bipartisan yang luas dalam Kongres AS, tetapi tuntutan Saudi memerlukan lobi besar bagi pihak pentadbiran Joe Biden pada masa ahli parti Presiden AS itu sendiri mahu menyekat hubungan itu atas kebimbangan hak asasi manusia. 

Ramai penggubal undang-undang AS juga menyatakan rasa kurang senang dengan cita-cita nuklear Saudi.

Pada Isnin (5 Jun), Blinken dalam kenyataannya mengenai persidangan yang dihoskan oleh lobi pro-Israel, Jawatankuasa Hal Ehwal Awam Israel Amerika (AIPAC), bahawa AS mempunyai kepentingan keselamatan negara yang sebenar dalam mempromosikan normalisasi antara Israel dan Saudi, dan bahawa beliau akan berusaha untuk memajukan normalisasi semasa lawatannya.

“Kami percaya kami boleh dan mesti memainkan peranan dalam memajukannya. Kami tidak mempunyai ilusi bahawa ini boleh dilakukan dengan cepat atau mudah tetapi kami tetap komited untuk berusaha ke arah keputusan itu, termasuk dalam perjalanan saya ke Riyadh dan Jeddah minggu (hari)  ini,” kata Blinken dalam acara AIPAC.

Menurutnya, sebarang perjanjian menghadapi perjuangan yang sukar, susulan selain tuntutan AS, namun Saudi sebelum ini berkata ia tidak akan menormalisasikan hubungannya dengan Israel sehinggalah negara Palestin merdeka diwujudkan. 

Saudi tidak secara terbuka menyatakan perubahan kepada pendiriannya itu dan Blinken membangkitkan isu yang sama pada acara AIPAC.

“Hubungan Israel yang semakin erat dengan jirannya boleh dan seharusnya memajukan kesejahteraan rakyat Palestin dan prospek penyelesaian kedua-dua Palestin dan Israel,” kata Blinken. – HARAKAHDAILY 6/6/2023

- Advertisement -