‘Tak usah bohonglah kata dia tak tunduk kat DAP’

Kedah Aerotropolis boleh ringankan masalah kesesakan Pulau Pinang

- Advertisement -

PERMATANG PAUH: Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim seorang yang lemah kerana takut hilang kuasa untuk bercakap benar hingga bertindak menghalang rancangan projek Kedah Aerotropolis.

Namun, beliau mengumumkan pembesaran Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (PIA) di mana sebenarnya akan menambahkan lagi masalah kesesakan trafik yang telah sedia berlaku di pulau tersebut.

Menteri Besar Kedah, Dato’ Seri Muhammad Sanusi Md Nor membidas demikian semasa berucap pada Himpunan PN BEST Peringkat Pulau Pinang merangkap Pelancaran Jentera PN yang berlangsung di Kubang Semang, di sini malam kelmarin.

“Oleh kerana DAP ni dia terlalu power (sebab) ada 40 kerusi dalam Pakatan Harapan (PH), semua parti lain tunduk kat dia. Termasuk orang itu. Tak usah duk bohonglah kata dia tak tunduk kat DAP. Pasal kalau DAP lari, dia gelupoq,” ujarnya.

Sedangkan Kedah Aerotropolis jelas Sanusi, dapat meringankan beban aliran trafik selari dengan tujuan negeri ini untuk mengadakan Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP) dalam menyelesaikan masalah tersebut.

Jelasnya, pada ketika ini kesesakan aliran trafik di dalam pulau kerana jumlah kenderaan yang banyak berlaku sehingga ke Seberang Jaya di mana ia memungkinkan penumpang terlepas menaiki kapal terbang di Bayan Lepas.

“Nak buat PTMP sampai puluh-puluh bilion (ringgit). Pasal jammed (trafik). Pasal apa trafic jammed? Adakah tidak ada penyelesaian? Ada. Jadi kita cadangkan lapangan terbang baru di Kulim di Sidam.

“Saya nak habaq kebaikan projek (Kedah Aerotropolis) itu kepada orang Pulau Pinang dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Kena terima dengan akal yang waras, hati yang jernih. Projek itu bukan semata-mata airport.

“Kita nak buat ini airport cargo. Barang daripada industri Kedah daripada negeri pertanian sekarang ni ada kilang tahu? Kilang banyak di Kedah semua mahal-mahal pelabur datang macam cendawan, lepas hujan.

“Kilang naik merenyut, (tahun) 2021, RM68 bilion pelaburan masuk, (tahun) 2022, RM13.8 bilion. Tahun ni tak keluar angka lagi. Bukan Pulau Pinang saja terer, Kedah pun pandai hoi,” ujarnya merujuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim (KXP).

Menurut beliau, selain daripada KXP, Kedah Aerotropolis akan ada jajaran jalan baharu dari Cangkat Jering ke Serdang dan Bandar Baharu, Serdang serta melintasi Sidam dan boleh keluar di Sungai Petani.

Dari Sungai Petani terangnya, melalui lebuh raya boleh pergi sampai Padang Besar, sekali gus menjadikan kesesakan aliran trafik di Seberang Jaya dapat diatasi bagi pengguna laluan Utara-Selatan.

“Jadi orang mai daripada Kuala Lumpur, mai daripada mana nak pi ke Sungai Petani, nak pi ke Alor Setar, tak payah lalu Seberang Jaya. Lapang sikit, betul tak? Daripada Kedah Aerotropolis, akan ada satu highway pi ke Jambatan Kedua Pulau Pinang,” katanya.

Tambah Sanusi lagi, tiap-tiap produk industri di Pulau Pinang juga tidak perlu lagi bersesak di dalam pulau itu sebaliknya untuk eksport boleh melalui perkhidmatan penghantaran kargo menggunakan KXP.

“Jadi tak jammed dah di Pulau Pinang. Bersihkan hati kita, bukan ada dengki apa. Kita buat projek tu sebagai katalis untuk membangunkan Kedah dan negeri-negeri Utara Semenanjung! Bukan nak dengki, dak.

“Yang akan dapat manfaat daripada Kedah Aerotropolis ni, Kedah, Pulau Pinang, Utara Perak, dan Perlis. Empat negeri,” jelasnya dan menegaskan bahawa sebahagian aktiviti di dalam Pulau Pinang mesti dibawa keluar daripada pulau itu.

Tetapi menurutnya, jika pembesaran PIA dilakukan termasuk mengadakan projek mega Tambakan Selatan Pulau Pinang (PSR), ia akan menyebabkan kemasukan ke dalam pulau di mana terus menambahkan lagi kesesakan.

“Tak usah duk longgok RM46 bilion, tak usah duk tambak tiga pulau. Makin hari akan makin jammed. Jadi bawa sebahagian aktiviti ni pi keluar. Jangan hambat orang susah keluar. Yang DAP duk buat orang susah kena lari,” ujar beliau memberi solusi. – HARAKAHDAILY 5/6/2023

- Advertisement -
- Advertisement -