Jepun siap siaga hadapi ‘Mawar’

Pekerja bandaran menutup tanaman dengan jaring sebagai persediaan menghadapi Taufan Mawar di Naha, selatan Jepun, Rabu pada 31 Mei 2023, ketika ia bergerak menuju kepulauan Okinawa. (FOTO: AP)
- Advertisement -

TOKYO: Jepun bersiap sedia menghadapi hujan lebat pada hari INI Jumaat (2 Jun) ketika Taufan Mawar semakin hampir, membawa angin dan hujan lebat ke kawasan luasDI  pulau-pulau utama negara itu.

- Advertisement -

Mawar, yang mendatangkan malapetaka di Guam awal minggu ini, telah menjadi lemah kepada kekuatan ribut tropika daripada status  kekuatan taufan awalnya, dan badan utama ribut itu dijangka melepasi selatan pulau utama Honshu ketika ia bergerak ke Pasifik.

Namun, peramal memberi amaran bahawa terdapat bahaya bahawa udara lembap dari taufan itu boleh memasuki kawasan hujan bermusim, menyebabkan hujan tempatan yang lebat.

Corak cuaca yang sama telah menyebabkan banjir dan tanah runtuh pada masa lalu, terutamanya pada musim panas 2018, apabila lebih 200 orang terbunuh di barat Jepun.

Agensi Meteorologi Jepun  sehubungan itu mengeluarkan amaran banjir untuk rantaian pulau Okinawa dan sebahagian pulau Shikoku dan Honshu, dengan ramalan 350 milimeter hujan di bahagian barat Honshu dalam tempoh 24 jam sehingga pagi Sabtu (3 Jun).

Walaupun beberapa penerbangan ke kawasan Okinawa dibatalkan, tiada laporan lain mengenai gangguan besar atau perintah pemindahan setakat pagi Jumaat. – HARAKAHDAILY 2/6/2023

- Advertisement -