Sevilla layak dinobat Raja Liga Europa

- Advertisement -

Sevilla melakukan keajaiban untuk menewaskan AS Roma 4-1 menerusi penentuan sepakan penalti dan menjulang Liga Europa untuk kali ketujuh, sekali gus memberikan kekalahan pertama kepada bos Roma, Jose Mourinho dalam enam perlawanan akhir kejuaraan Eropah.

- Advertisement -

Berlangsung di Budapest, selepas perlawanan yang tidak memberangsangkan berkesudahan 1-1, Sevilla dengan kejam menghukum Roma dalam penentuan sepakan penaltii apabila Gonzalo Montiel menjaringkan gol kemenangan, sama seperti yang dilakukannya untuk Argentina pada perlawanan akhir Piala Dunia menentang Perancis.

Penjaga gol Sevilla, Yassine Bounou menjadi wira dalam penentuan sepakan penalti, menyelamatkan sepakan penalti Gianluca Mancini dan Roger Ibanez, manakala pasukan Sepanyol cemerlang dengan menjaringkan empat gol pertama mereka.

Sevilla kini Raja Liga Europa yang tidak dipertikaikan, memenangi semua tujuh perlawanan akhir piala itu dan pakar dengan membenarkan lawan terlebih dahulu menjaringkan gol pertama dalam empat final terakhir.

Dalam perlawanan yang tegang, Roma bertahan dengan lima pemain di barisan belakang, manakala Sevilla memiliki hampir 65 peratus penguasaan bola, tetapi tidak dapat menembusi kubu pasukan Itali itu.

Pengadil Anthony Taylor tidak menang tangan mengendalikan perlawanan dengan mengeluarkan 14 kad kuning, iaitu paling banyak dalam perlawanan Liga Europa.

Paulo Dybala memberikan pendahuluan kepada Roma menerusi serangan balas pada minit ke-35, tetapi Sevilla yang kemudian mengawal permainan menemui gol penyamaan hasil jaringan sendiri Mancini pada minit ke-55.

Sevilla mendominasi perlawanan selepas itu, tetapi Roma mempunyai peluang lebih baik melalui serangan balas dan situasi bola mati, termasuk tandukan Chris Smalling yang terkena palang pada masa tambahan.

Sevilla mengekalkan rekod luar biasa dalam pertandingan itu selepas melalui musim yang sukar.

Berada di kedudukan bawah LaLiga untuk sebahagian besar kempen, memecat dua pengurus, Sevilla hanya menemui semula prestasi mereka selepas tersingkir dari Liga Juara-Juara.

Pemain Sevilla meraikan kejayaan menjuarai Liga Europa. – REUTERS

Dalam laluan ke final menyaksikan mereka menewaskan PSV Eindhoven, Fenerbahce dan Manchester United sebelum menewaskan Juventus di separuh akhir.

“Ini adalah perlawanan ala Sevilla. Kami perlu menderita untuk menang,” kata Lucas Ocampos kepada saluran TV Sepanyol Movistar Plus.

“Ini bukan mudah. ​​Apa yang kita ada dengan pertandingan ini adalah sesuatu yang tidak dapat dijelaskan.”

Ia adalah final Liga Europa ketiga berturut-turut yang berakhir dengan penentuan sepakan penalti.

Kemenangan itu bermakna Sevilla akan bersaing dalam Liga Juara-Juara musim depan walaupun menamatkan saingan di luar kelompok empat teratas LaLiga.

Mourinho tidak pernah tewas dalam perlawanan akhir Eropah setelah tahun lalu membawa Roma merangkul kejuaraan Liga Konferens Europa, menjadi jurulatih pertama memenangi semua piala Eropah.

Kekalahan ini merupakan pengalaman menyakitkan bagi pengurus Portugis itu yang menyerahkan pingat naib juaranya kepada peminat di tempat duduk selepas penyampaian.

“Itu yang saya buat, saya tidak mahu pingat perak. Saya tidak simpan pingat perak, jadi saya berikannya,” katanya. – REUTERS

- Advertisement -