OPR: Di sebalik PMX jawab kenyataan Guan Eng

- Advertisement -

Semenjak pengumuman kenaikan Kadar Dasar Semalaman (Overnight Policy Rate atau OPR) oleh Bank Negara Malaysia (BNM) dari kadar 2.75 peratus kepada 3.0 peratus berkuatkuasa pada 3 Mei 2023, isu ini mendapat perhatian ramai pihak dengan pelbagai pendapat, pandangan dan tidak kurang juga yang melemparkan pelbagai tuduhan. 

- Advertisement -

Ahli-ahli parlimen yang menghadiri sidang Dewan Rakyat yang berlangsung ketika ini juga tidak terlepas dari membangkitkan isu kenaikan OPR. 

Perdana Menteri, Dato’ Sri Anwar Ibrahim (PMX) selaku Menteri Kewangan terpaksa sekali lagi menjawab serta menghuraikan asas kepada keputusan kenaikan ini sebagaimana yang dilaporkan akhbar The Star bertarikh 25 Mei 2023.

Apa yang menarik perhatian ialah kenyataan yang dibuat oleh Pengerusi Kebangsaan DAP, Lim Guan Eng berkaitan isu OPR ini. Beliau mengatakan kenaikan OPR ini hanya menguntungkan pihak bank. 

Sebagai sebahagian dari Kerajaan Perpaduan, pernyataan seumpama ini mungkin dilihat dari pelbagai sudut oleh masyarakat; kemungkinan tiada perbincangan di peringkat kerajaan, kemungkinan juga untuk meraih populariti dalam kalangan masyarakat, atau mungkin juga telah diatur sedemikian rupa (planted) untuk membolehkan penjelasan diberikan oleh Menteri Kewangan. 

Jika kenyataan seumpama itu datangnya dari pihak pembangkang, ia sesuatu yang boleh dijangkakan. 

Walau bagaimanapun, apa jua hasrat atau tujuan sebenar pernyataan dari ahli parlimen Bagan tersebut, isu OPR ini dijangka akan terus dipolemikkan menjelang pilihan raya negeri (PRN) 2023 di enam buah negeri (Kelantan, Terengganu, Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan) yang dijangka akan diadakan tidak berapa lama lagi.

Selain dari isu kenaikan OPR, dijangkakan ada isu-isu lain yang akan menjadi ‘bahan kempen’ menjelang PRN di enam buah negeri tersebut. 

Mungkin antara isu yang akan menjadi perhatian adalah berkaitan cadangan kenaikan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) oleh majikan dari 13 peratus  kepada 20 peratus, juga fasiliti atau kemudahan pengeluaran wang KWSP, isu penarikan balik rayuan penggunaan kalimah Allah SWT, kebenaran penganjuran konsert Coldplay, isu gaji minima, selain dari isu-isu setempat seperti isu air di Kelantan, isu penambakan tanah di Pulau Pinang, hatta kemerosotan pungutan pingat oleh kontingen Malaysia di Sukan SEA 2023.

Pada pandangan saya, ia adalah satu perkara yang biasa bagi mana-mana pihak sama ada kerajaan atau pembangkang untuk memainkan isu-isu seumpama ini menjelang pilihan raya. 

Apa yang penting adalah untuk mana-mana pihak memberi penerangan serta penjelasan yang sebetul-betulnya kepada rakyat. 

Besar kemungkinan penjelasan yang diberikan adalah mengikut neraca atau sisi pandang penceramah dan dari mana pertaliannya samada pro kerajaan atau sebaliknya. 

Apapun saya percaya para pengundi sudah semakin bijak dan matang untuk menilai sesuatu isu serta maklumat yang disampaikan dengan adanya pelbagai saluran media yang dapat dirujuk, khususnya oleh pengundi-pengundi muda (saluran 4 dan ke atas). 

Bagi pengundi yang agak berusia, khususnya yang berada di luar bandar, adalah diharapkan agar anak-anak mereka dapat menyampaikan maklumat yang selayaknya kepada ibubapa mereka. 

Melalui pendedahan dan penyampaian maklumat yang betul, para pengundi boleh dan akan membuat pilihan yang bijak. 

Justeru, saya menyeru agar semua pihak dapat memainkan peranan masing-masing dengan menyampaikan maklumat yang betul dan tepat demi kemakmuran dan kesejahteraan negara tanah tumpah darah kita yang tercinta ini. – HARAKAHDAILY 29/5/2023

Dr Amanuddin Shamsuddin

Profesor Madya Dr Amanuddin Shamsuddin ialah Dekan UNITEN Business School (UBS), Universiti Tenaga Nasional (UNITEN). Penulis boleh dihubungi melalui e-mel [email protected]

PENAFIAN: HarakahDaily tidak bertanggungjawab terhadap pandangan yang dikemukakan daripada artikel ini. Ia pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian HarakahDaily mahupun pendirian rasmi PAS. Segala risiko akibat penyiaran ini menjadi tanggungjawab penulis sendiri. 

- Advertisement -