Isu iklim: Penunjuk perasaan, polis bertempur di Paris

Penunjuk perasaan bergelut dengan pihak polis menjelang mesyuarat pemegang saham tahunan TotalEnergies pada hari ini, Jumaat, 26 Mei 2023. (FOTO: Nasdaq)
- Advertisement -

PARIS: Penunjuk perasaan dan polis bertempur di ibu negara Perancis menjelang mesyuarat pemegang saham tahunan TotalEnergies pada hari ini Jumaat.

Sekumpulan penunjuk perasaan berkumpul di hadapan Salle Pleyel, tempat di mana syarikat tenaga itu akan mengadakan perhimpunan agungnya, lapor penyiar Perancis, TF1.

- Advertisement -

Penunjuk perasaan yang menuduh syarikat itu menyumbang kepada perubahan iklim melaungkan slogan seperti “Total assassin” (“pembunuh upahan sepenuhnya”) dan and “One, two, three degrees, we must thank Total” (“Satu, dua, tiga darjah Celcius, kita mesti berterima kasih kepada Total”).

Sekumpulan penunjuk perasan duduk di pintu masuk Salle Pleyel sebelum disuraikan oleh pihak polis.

Bagaimanapun, mereka enggan meninggalkan kawasan itu, dan polis terpaksa menggunakan gas pemedih mata untuk menyuraikan mereka.

Terdahulu, dalam satu kenyataan bersama pada bulan April lepas, kumpulan aktivis, termasuk Alternatiba, Amis de la Terre, Attac, dan Greenpeace, berkata bahawa mereka tidak akan membenarkan mesyuarat tahunan TotalEnergies itu berlangsung.

Bantahan yang sama berlaku tahun lepas, apabila penunjuk perasaan menghalang hampir semua pemegang saham kumpulan TotalEnergies daripada memasuki tempat itu.

TotalEnergies bukan satu-satunya syarikat tenaga yang disasarkan oleh aktivis iklim. Aktivis turut mengganggu mesyuarat tahunan gergasi minyak Shell di London dengan bantahan pada Selasa (23 Mei) dan BP pada 27 April 2023. – HARAKAHDAILY 26/5/2023

- Advertisement -