Hukuman alternatif dicadangkan bagi kesalahan syariah

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Hukuman terhadap kesalahan syariah tidak lagi hanya terikat kepada denda dan penjara, malah diperluas kepada bentuk hukuman alternatif seperti pelaksanaan kerja sosial.

- Advertisement -

Ini adalah antara syor penambahbaikan aspek hukuman yang dikemukakan Jawatankuasa Memperkasakan Mahkamah Syariah (JKMMS), dalam usaha meningkatkan dan memartabatkan Mahkamah Syariah secara menyeluruh.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Dato’ Mohd Na’im Mokhtar berkata, pelaksanaan hukuman alternatif yang kini dalam proses penelitian akan dilaksanakan dengan kerjasama Jabatan Penjara melalui Akta Perintah Kehadiran Wajib Pesalah-Pesalah 1954 (Akta 461).

“Dalam hal ini, satu Garis Panduan Perintah Kehadiran Wajib Bagi Pesalah Syariah sudah pun disediakan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) pada September 2021 sebagai rujukan bersama Mahkamah Syariah negeri-negeri dan Jabatan Penjara,” katanya ketika sesi pertanyaan bagi jawab lisan di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau menjawab soalan asal Ahmad Tarmizi Sulaiman (PN-Sik) mengenai usaha memartabatkan pentadbiran Mahkamah Syariah yang menyeluruh, termasuk dari segi hukuman kesalahan jenayah syariah dan pelantikan hakim syarie. – HARAKAHDAILY 25/5/2023

- Advertisement -