Cegah perbuatan mengundang kemurkaan Allah

- Advertisement -

FIRMAN Allah S.W.T:

- Advertisement -

وَلْتَكُنْ مِّنْكُمْ اُمَّةٌ يَّدْعُوْنَ اِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُوْنَ بِالْمَعْرُوْفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَاُولٰۤىِٕكَ هُمُ الْمُفْلِحُوْنَ.

“Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung”.

(Aali-Imran: 104)

Menyuruh dengan melakukan kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran adalah perintah Allah S.W.T terhadap orang-orang yang beriman. Ianya adalah kewajipan secara jama’ie dan juga fardi mengikut kemampuan dan bidang kuasa masing-masing.

Kita dikejutkan dengan perbincangan tidak sihat di Twitter untuk mengadakan pesta seks di Johor. Suatu perkembangan yang menyalahi syariat, Undang-undang dan melanggari batasan peradaban manusia.

Apakah manusia di zaman ini hanya berfikir mengenai keseronokan tanpa memikirkan tata susila masyarakat? Keadaan yang memerlukan kepada perhatian daripada semua pihak untuk membasmi dan mencegah perkara ini daripada berlaku. Keprihatinan dan tindakan semua pihak amatlah diperlukan; ibu bapa, masyarakat dan semua entiti dalam masyarakat khasnya Jabatan Agama perlu bergerak bersama dalam mewujudkan masyarakat berperibadi mulia.

Dewan Ulamak PAS Negeri Johor menyokong penuh serta mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan tahniah kepada Kerajaan Negeri Johor khasnya Exco Agama atas tindakan segera bagi mencegah budaya songsang dan kegilaan melampau ini. Semoga segala usaha yang baik diberkati oleh Allah S.W.T.

“Malaysia Sejahtera”

USTAZ AZLISHAM AZAHAR
Ketua Dewan Ulamak PAS Negeri Johor
4 Zulkaedah 1444
24 Mei 2023 – HARAKAHDAILY 24/5/2023

- Advertisement -