Turkiye sedia balas propaganda Barat 28 Mei ini

Recep Tayyip Erdogan (kanan) di samping Sigan Ogan pada 19 Mei 2023. (FOTO: REUTERS)
- Advertisement -

ANKARA: Presiden Turkiye, Recep Tayyip Erdogan telah mengkritik saluran media Barat yang baru-baru ini cuba mempengaruhi pendapat umum dengan tajuk-tajuk utama berita negatif mengenai pilihan raya di negara itu.

“Kami telah mencapai sebahagian besar dalam manfaat demokrasi kami di Turkiye dalam pertarungan dengan  tajuk-tajuk utama berita negatif media Barat,” kata pemimpin Turki itu dalam wawancara langsung dengan penyiar nasional, TRT Haber pada Isnin (22 Mei).

- Advertisement -

Beliau mendedahkan bahawa Barat tidak menyukai Turkiye kerana negara ini telah menghapuskan keganasan. 

“Dalam memerangi keganasan, kami sentiasa ditinggalkan bersendirian. Barat juga terganggu dengan perkembangan pesat Türkiye dalam industri pertahanan.

“Adakah mereka (Barat)  suka Türkiye yang semakin kuat dalam industri pertahanan? Sudah tentu mereka tidak suka kita. 

“Mereka tidak akan suka kita kerana kita tidak lagi membeli senjata atau peluru daripada mereka… Bangsa saya memberikan jawapan ini kepada mereka pada 14 Mei. Saya berharap pada 28 Mei nanti, mereka akan melakukannya lagi,” katanya.

“Adakah anda mendengar ketidakselesaan daripada Azerbaijan, Qatar dan Libya kerana usaha kami? Tidak. Apabila kita melihat mereka yang terganggu dengan kejayaan kita, kita dapat melihat dengan lebih jelas siapa kawan dan siapa lawan!” tambah Erdogan.

Berjuta-juta pengundi keluar mengundi pada 14 Mei lalu untuk memilih presiden negara itu dan barisan ahli parlimennya yang mempunyai 600 kerusi.

Parti Perikatan Rakyat pimpinan Erdogan memenangi majoriti di parlimen, manakala perlumbaan pemilihan presiden menuju ke pusingan kedua pada 28 Mei ini.

Erdogan akan berdepan Kemal Kilicdaroglu, ketua pembangkang utama Parti Rakyat Republikan (CHP) dan calon bersama enam parti pembangkang Nation Alliance, dalam undian akhir pada tarikh tersebut.

Erdogan menamatkan pusingan pertama dengan 49.52 peratus undian, manakala Kilicdaroglu menduduki tempat kedua dengan 44.88 peratus, dan Sinan Ogan dari Perikatan ATA (Ancestral) mendapat 5.17 peratus.

Ogan pada Isnin menyatakan sokongannya terhadap Erdogan untuk pusingan kedua dengan berkata: “Kami percaya bahawa keputusan kami adalah keputusan yang tepat untuk negara dan negara kami.”

Erdogan berterima kasih kepada Ogan atas sokongannya dalam kenyataannya yang berbunyi: “Ogan amat mengetahui pendirian jelas kami dalam memerangi keganasan, hubungan dengan dunia Turkiye, dan kelangsungan tanah air kami.” – HARAKAHDAILY 23/5/2023

- Advertisement -