Terdapat isu azan di Pulau Pinang

- Advertisement -

KHABARNYA, pihak pengurusan bangunan Tri Prinnacle, Tanjung Tokong Pulau Pinang mencadangkan bahawa speaker azan diletakkan di dalam surau dan bukannya di luar.

Hal ini mengundangkan kemarahan sahabat-sahabat beragama Islam.

1. Dah 30 lebih tahun saya dilahirkan dan dibesarkan di Malaysia.

2. Agama Islam adalah Agama Persekutuan.

3. Laungan azan ini adalah elemen yang antara paling penting dalam Islam, dan menjadi salah satu elemen penting dalam maksud ‘Malaysia’. 

4. Kita sepatutnya hormati ibadah azan walaupun anda terasa terganggu disebabkan keistimewaan kedudukan agama ini di Malaysia atau mana-mana negara yang mengagungkan Islam sebagai agama negara itu. 

5.1 Saya pernah duduk berdekatan tokong Buddha, pagi-pagi pukul 4, 5 sudah main loceng dan baca sutra. Jiran-jiran Muslim tidak bising.

5.2 Saya pernah duduk berdekatan kuil India, pagi-pagi dah main loceng, jiran-jiram Muslim tidak mengadu.

5.3 Banyak upacara pengebumian yang tutup jalan. Jiran-jiran Muslim tidak mengadu.

6. Azan sebagai elemen ‘Malaysia’ ini, kita harus hormati, tambahan pula agama Islam adalah Agama Persekutuan. Dekat Arab, bila azan dilaungkan, semua aktiviti henti. 

Kita sepatutnya saling hormat menghormati, dan bukannya menuntut untuk dihormati sahaja.

ULASAN APEK CINA – HARAKAHDAILY 16/5/2023

Sumber Asal: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02En2HL4JP1W7KaXEExAdmAWXvon5oEhTMa4fZADpLMbAm1d2zV5tZTYh6X3eJX7m6l&id=100047171404709&mibextid=Nif5oz 

PENAFIAN:
HarakahDaily tidak bertanggungjawab terhadap pandangan yang dikemukakan daripada artikel ini. Ia pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian HarakahDaily mahupun pendirian rasmi PAS.

- Advertisement -
- Advertisement -