Kelantan pupuk tunjang keimanan, ketakwaan dalam pentadbiran

- Advertisement -

PASIR PUTEH: Ramadan merupakan wadah terbaik untuk memperkemaskan jentera parti bagi menghadapi persediaan termasuk pembubaran Dewan Undangan Negeri (Dun) pada Jun depan.

- Advertisement -

Menteri Besar, Ustaz Dato’ Bentara Kanan Ahmad Yakob berkata, pemerintahan PAS di Kelantan yang sudah menjangkau usia lebih 30 tahun perlu dipertahankan dengan penuh rasa keimanan dan ketakwaan.

“Pada Jun nanti insya-Allah kita akan bubarkan Dun untuk PRN15 bagi negeri-negeri, untuk itu persiapan terakhir Ramadan kali ini diharap kita mendapat faedah daripada keberkatan Ramadan untuk membina kekuatan iman dan rasa sayang kepada pentadbiran kerajaan sekarang,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan pada program penghayatan Nuzul al Qural dan Badar al Kubra di Padang Majlis Daerah Pasir Puteh di sini malam tadi.

Ahmad yang juga Pesuruhjaya PAS Kelantan berkata, tunjang keimanan serta ketakwaan sentiasa dipupuk dan dilaksanakan dalam pentadbiran kerajaan negeri sejak sekian lama.

Menurutnya selain program sedemikian banyak lagi program yang berbentuk keagamaan dibuat bagi mengekalkan kesedaran rakyat terhadap kepentingan menjaga agama dalam kehidupan harian.

“Setelah kita berjalan selama ini kita nak tunjang inilah apa yang kita adakan program-program seperti Badar al Kubra dan Nuzul al Quran, kalam allah yang bermukjizat.

“Maka apa yang kita anjurkan ini untuk memberi cetusan kesedaran berpanjangan dalam kalangan rakyat untuk kita bersama-sama mempertahankan bumi Kelantan,” katanya.

Menurutnya umat Islam terus gagah ketika berperang walaupun sedang berpuasa seperti yang berlaku dalam beberapa siri peperangan selain Badar al Kubra, Ain Jalut dan perang Mesir dan Israel 1973.

Beliau berkata, ia menjadi sebab kenapa penat dan lelah ketika berpuasa bukan menjadi halangan utama untuk terus istiqamah selain kerjasama dan muafakat utuh antara pihak dalam Islam. – HARAKAHDAILY 9/4/2023

- Advertisement -