Trump, bekas Presiden AS pertama hadapi tuduhan jenayah

- Advertisement -

NEW YORK: Donald Trump telah didakwa oleh juri besar Manhattan selepas siasatan terhadap wang haram yang dibayar kepada bintang filem porno, Stormy Daniels, menjadikan beliau bekas presiden AS pertama  menghadapi tuduhan jenayah.

Tuduhan itu, yang timbul daripada siasatan yang diketuai oleh Peguam Daerah Demokrat Manhattan, Alvin Bragg, dibuat ketika Trump memohon pencalonan Republikan untuk bertanding semula pada tahun 2024.

- Advertisement -

Dalam satu kenyataan, Trump berkata beliau ‘sama sekali tidak bersalah’.

“Ini adalah penganiayaan politik dan campur tangan pilihan raya di peringkat tertinggi dalam sejarah,” katanya tanpa memberikan bukti. 

Tidak lama selepas itu, Trump merayu kepada penyokongnya untuk menyediakan wang untuk pembelaan undang-undang.

Beliau  telah mengumpul lebih AS$2 juta, mengikut kempennya, kerana dia tersilap meramalkan pada 18 Mac bahawa  akan ditangkap empat hari kemudian.

Tuduhan khusus belum diketahui dan dakwaan itu mungkin akan dibongkar oleh hakim dalam beberapa hari akan datang. Trump perlu pergi ke Manhattan untuk cap jari dan pemprosesan lain pada ketika itu.

Pejabat Bragg berkata ia telah menghubungi peguam Trump untuk menyelaraskan penyerahan diri. 

Peguam Trump, Susan Necheles dan Joseph Tacopina berkata mereka akan ‘bermati-matian akan  melawan’ tuduhan terhadap anak guam mereka itu. – HARAKAHDAILY 31/3/2023

- Advertisement -