Tilawah al-Quran Saudi kumpul 90,000 peserta

Peserta dari Syria Mohammed Al-Jalab yang turut menyertai Tilawah Al-Quran kali kedua anjuran Arab Saudi. (FOTO: SPA)
- Advertisement -

RIYADH: Tilawah al-Quran dan pertandingan azan kali kedua anjuran kerajaan Arab Saudi, yang terbesar seumpamanya di dunia, berterusan memberi inspirasi kepada umat Islam dari seluruh dunia untuk mengambil bahagian.

Pertandingan Otr Elkalam atau Perfumed Speech yang mula diadakan sejak tahun lalu menjadi sasaran seorang pereka dalaman dari Syra, Mohammed Al-Jalab yang telah mendapat kekuatan daripada kitab suci al-Quran susulan senario di negaranya, lapor Arab News memetik  laporan di laman web pertandingan dan platform digital Shahid penyiar MBC.

- Advertisement -

Al-Jalab menyelesaikan hafalan al-Quran pada usia 15 tahun, selain mempelajari  ilmu sebutan yang betul, Tajwid dan menguasai pelbagai maqamat, atau mod melodi, yang digunakan semasa bacaan al-Quran.

Otr Elkalam edisi kedua ini bermula pada 23 Mac lalu, bertepatan dengan hari pertama Ramadan pada tahun ini.

Al-Jalab bertanding dalam pertandingan tilawah al-Quran bersaing Zakaria Al-Zirik dari Maghribi, sebelum dia berjaya melayakkan diri ke peringkat pertandingan seterusnya.

Dalam pertandingan azan atau azan, peserta Syria, Ahmed Darwish, yang pakar dalam pengeluaran dan penerbitan elektronik, bersaing dengan Raheef Al-Hajj dari Lubnan, seorang guru maqamat dan persembahan vokal serta pengasas akademi khusus.

Al-Hajj layak ke peringkat seterusnya pertandingan berkat kepelbagaian maqamatnya, dan keseimbangan antara peralihan vokal, yang memukau ahli juri.

Otr Elkalam ialah inisiatif Pihak Berkuasa Hiburan Am Saudi yang diumumkan pada 2019 menawarkan jumlah hadiah keseluruhan sebanyak SR12 juta (RM14.1 juta).

Versi pertama rancangan itu disiarkan pada Ramadan 2022 dengan penyertaan beberapa peserta dengan suara  terbaik di dunia. Pertandingan tersebut disiarkan di MBC setiap hari pada jam 4.30 petang, waktu Riyadh.

Lebih 90,000 peserta dari lebih 160 negara kini telah menyertai pertandingan edisi pertama dan juga pada tahun ini, di hadapan juri khusus.

Daripada Lebih 50,000 peserta, jumlahnya  telah dikurangkan kepada 50  diperingkat saringan untuk peringkat akhir tahun ini di Riyadh, sebelum satu lagi proses pemilihan oleh juri utama  untuk memilih hanya  32 peserta, 16 bagi setiap bahagian pertandingan.

Permohonan untuk mengambil bahagian dalam peraduan tahun ini mula dilancarkan mulai 4 Januari 2023 dan peserta kemudiannya melalui beberapa peringkat penilaian dalam talian oleh 120 juri. – HARAKAHDAILY 31/3/2023

- Advertisement -