MOTAC laksana projek pembangunan di kawasan pantai

Pantai Teluk Cempedak, Kuantan.
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC) telah memperuntukkan RM12,870,000 di bawah RMKe-11 (2016-2020) dan RM3,200,000 di bawah RP1 (2021) dan RP2 (2022), RMKe-12 bagi melaksanakan projek pembangunan dan peningkatan kemudahan di kawasan pantai di seluruh negara.

- Advertisement -

Menterinya, Dato’ Sri Tiong King Sing berkata, antara projek peningkatan kemudahan pelancongan yang dilaksanakan di kawasan pantai di seluruh negara adalah kerja-kerja menaiktaraf infrastruktur sokongan seperti kawasan tempat letak kenderaan, tandas awam, papan tanda, pencahayaan, wakaf dan surau.

Beliau menyatakan demikian dalam jawapan bertulis kepada soalan Wan Razali Wan Nor [PN-Kuantan] di Dewan Rakyat, semalam.

Dalam soalannya, Wan Razali meminta menteri berkenaan menyatakan peruntukan oleh Kerajaan bagi meningkatkan fasiliti tempat tumpuan pelancong di kawasan pantai di seluruh negara amnya dan di Kuantan khasnya.

Menurut King Sing, bagi negeri Pahang, MOTAC telah memperuntukkan sejumlah RM1,680,000 di bawah peruntukan-peruntukan tersebut bagi melaksanakan tujuh buah projek pembangunan dan peningkatan kemudahan di kawasan pantai termasuk Projek Pembinaan Jeti dan Pusat Informasi Fireflies di Sungai Cherating Kuantan, Pahang bagi melaksanakan kerja-kerja seperti pembinaan jeti utama, pelantar terapung (floating platform), wakaf rehat pelawat, pusat penerangan dan dataran tempat letak kereta. – HARAKAHDAILY 31/3/2023

- Advertisement -