Lapor harga makanan tinggi: Wartawan Bangladesh dipenjara

Samsuzzaman Shams hadir di mahkamah tetapi ditolak ikat jamin sebelum dibawa ke penjara. (FOTO: BBC)
- Advertisement -

DHAKA: Seorang wartawan di sebuah akhbar terkemuka Bangladesh telah dipenjarakan atas tuduhan menerbitkan berita ‘palsu’ selepas laporannya mengenai harga makanan yang tinggi  di negara itu menjadi tular.

Samsuzzaman Shams dari akhbar Prothom Alo Daily setiap hari hadir di mahkamah dan dinafikan ikat jamin, sehari selepas laporannya yang disiarkan pada 26 Mac yang juga Hari Kemerdekaan Bangladesh, didakwa  telah ‘mencemar nama kerajaan’ negara itu.

- Advertisement -

Sehubungan itu, aktivis hak asasi manusia telah mengecam penahanan itu dan menuduh kerajaan Bangladesh menyekat kebebasan media.

Kerajaan bagaimanapun menafikan dakwaan itu tetapi kumpulan hak media telah memberi amaran tentang hakisan berterusan dalam kebebasan di bawah Liga Awami yang memerintah, yang berkuasa sejak 2009.

Sementara pertubuhan bebas, Reporters Without Borders  meletakkan Bangladesh 162 daripada 180 negara dalam Indeks Kebebasan Akhbar Dunia (World Press Freedom) tahun lepas, di bawah Rusia dan Afghanistan.

Wartawan itu dijemput di rumahnya di luar Dhaka awal pagi Rabu  (29 Mac) oleh pegawai berpakaian biasa.

Majikannya tidak mengetahui keberadaannya selama hampir 30 jam kerana polis dan agensi keselamatan lain berkata mereka tidak mempunyai maklumat mengenainya.

Laporan yang menyebabkan Shams ditahan memaparkan rakyat Bangladesh biasa bercakap tentang kehidupan mereka pada Hari Kemerdekaan negara itu.

Satu petikan adalah daripada seorang buruh yang bertanya: “Apa guna kebebasan ini jika kita tidak mampu membeli beras?”

Komen itu dilihat mencerminkan kebimbangan yang semakin meningkat di Bangladesh mengenai kenaikan harga makanan, yang telah melonjak di seluruh dunia sejak pencerobohan Rusia ke atas Ukraine.

Artikel yang tersiar dalam Prothom Alo Daily itu telah dikongsi oleh sebilangan besar warga Bangladesh.

Kekecohan mula tercetus apabila akhbar itu menyiarkan laporan itu di Facebook, tetapi ia telah  tersilap menggunakan foto individu

“Sebaik sahaja kami menyedari kesilapan itu, kami segera menariknya ke bawah dan mengeluarkan penjelasan di bawah laporan (pindaan) itu,” kata Editor Eksekutif Prothom Alo Daily, Sajjad Sharif kepada BBC.

“Tetapi kami tetap dengan laporan asal. Petikan (berita) harga makanan itu adalah tulen,” katanya.

Namun, penyokong Liga Awami yang memerintah Bangladesh menuduh akhbar harian itu telah mencemarkan imej negara.

Polis juga telah melancarkan siasatan terhadap editor akhbar berkenaan, Matiur Rahman, serta seorang wartawan video dari akhbar itu dan beberapa orang lain di bawah Akta Keselamatan Digital (DSA).

Menteri Undang-undang,  Anisul Haq berkata Shams telah ‘menyalahgunakan fakta dengan niat mala fide untuk menimbulkan rasa tidak puas hati (dalam kalangan orang ramai)’.

“Kes itu difailkan oleh individu, bukan oleh kerajaan. Proses sewajarnya akan menyusul,” ujar memberitahu BBC.

Beliau berkata editor dan penerbit akhbar harian itu juga bertanggungjawab terhadap laporan itu, dan itulah sebabnya polis menyiasat mereka.

Perkembangan terkini itu berlaku di tengah-tengah kebimbangan mengenai dakwaan gangguan terhadap pembela hak asasi manusia dan petugas media dalam menjelang pilihan raya  Bangladesh akhir tahun ini.

Media Freedom Coalition, sebuah pertubuhan inisiatif oleh sekumpulan negara Barat di Dhaka, telah melahirkan kebimbangan terhadap laporan keganasan dan ugutan wartawan baru-baru ini, termasuk penahanan dalam kes wartawan Prothom Alo.

Wartawan Bangladesh berkata semakin banyak tekanan untuk melaporkan berita yang mengkritik kerajaan Sheikh Hasina. Mereka mengatakan DSA telah mewujudkan budaya ketakutan.

Menurut kumpulan hak media, kes telah difailkan terhadap sekitar 280 wartawan di bawah DSA sejak ia digubal pada 2018.

Dalam pada itu Haq berkata  bahawa kerajaan Bangladesh  sedang bekerjasama dengan badan  media dalam isu berkaitan akta itu. 

“Saya terlibat dengan mereka [editor] untuk menghilangkan kebimbangan. Kami cuba membuat yang terbaik. Jika DSA perlu diperbaiki kami akan membuat peraturan untuk melaksanakannya,” katanya. – HARAKAHDAILY 31/3/2023

- Advertisement -