Bahan psikotropik tidak boleh campur cecair vape

mumtaz1
Dato' Mumtaz Md Nawi
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: New Psychoactive Substance (NPS) hanya boleh dikesan melalui rampasan yang dijalankan oleh agensi penguatkuasaan seperti Polis Diraja Malaysia atau Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

- Advertisement -

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) analisis bagi bahan yang mengandungi NPS dijalankan oleh Jabatan Kimia.

KKM hanya akan menyenaraikan NPS di bawah Akta Dadah Berbahaya 1952 atau Akta Racun 1952 di dalam negara setelah NPS tersebut disenaraikan di bawah Konvensyen Dadah Antarabangsa sebagai narkotik atau bahan psikotropik.

Demikian jawapan bertulis KKM kepada soalan Dato’ Mumtaz Md Nawi (PN-Tumpat) di Dewan Rakyat, hari ini.

Dalam soalannya, Mumtaz minta Menteri Kesihatan menyatakan berapa bilangan jenis dadah yang dikategorikan sebagai NPS yang dikesan dalam negara dan adakah kerajaan bercadang untuk menyenaraikan dadah sintetik psikotropik benzo dalam perisa vape sebagai dadah terjadual.

Menurut KKM lagi, benzodiazepine telah sedia dikawal sebagai bahan psikotropik di bawah Akta Racun 1952.

“Pemilikan, penjualan, pembekalan dan pengimportan apa-apa bahan psikotropik atau sediaan yang mengandungi bahan psikotropik tanpa lesen atau kebenaran yang sah adalah suatu kesalahan di bawah Akta Racun 1952.

“Jika sabit kesalahan boleh dihukum dengan denda tidak melebihi RM100,000 atau penjara bagi tempoh tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya sekali,” katanya.

Justeru, ujar KKM bahan psikotropik termasuk benzodiazepine adalah bahan yang terkawal yang mempunyai kesan psikoaktif yang serius dan boleh memudaratkan.

“Bahan ini tidak boleh dijadikan campuran perisa yang dimasukkan di dalam cecair vape,” ujarnya lagi. – HARAKAHDAILY 29/3/2023

- Advertisement -