Beza tak boleh jawab dengan gagal sedia jawapan

- Advertisement -

TAK boleh jawab cerita lain. Gagal menyediakan jawapan cerita lain pula. Agak luar biasa bila Timbalan Menteri yang mewakili Kementerian Pendidikan Malaysia gagal menyediakan jawapan dalam sesi soal jawab lisan di Parlimen.

Soalan-soalan dalam sesi soal jawab lisan ialah soalan yang telah diberi notis. Kalau Sidang DUN paling lewat tempoh 2 minggu sebelum tarikh persidangan. Sidang Parlimen pun rasanya tak kurang dari 2 minggu. Ia bukan soalan spot. Tanggungjawab menyediakan jawapan ialah tugas bersama Menteri, Timbalan Menteri atau Exco dengan dibantu oleh pegawai-pegawai.

Pejabat Speaker atau YDP Dewan akan menyediakan ‘rajah soalan’ atau jadual soalan yang membolehkan kita sedia maklum bila sesuatu soalan itu akan ditanya. Bukan masuk Dewan meraba-raba ikut selera Speaker nak bagi siapa tanya soalan.

Menteri, Timbalan atau Exco yang hadir ke Dewan sepatutnya sedia maklum bila soalan berkaitan kementerian atau portfolio mereka perlu dijawab.

Ini yang saya rasa aneh bila Timbalan Menteri gagal menyediakan jawapan. Kalau tak boleh jawab soalan cerita lain pula.

YB DR AZMAN IBRAHIM
Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Makanan, Perladangan, Komoditi Dan Pembangunan Luar Bandar Terengganu – HARAKAHDAILY 28/3/2023

- Advertisement -
- Advertisement -