Wang jualan BTS peneroka disimpan di akaun Felda

Ustaz Kamal Ashaari
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang Dan Reformasi Institusi), Dato’ Sri Azalina Othman Said berkata, perkara yang dinyatakan oleh Ustaz Kamal Ashaari [PN-Kuala Krau] adalah berkaitan wang hasil jualan buah tandan segar (BTS) oleh peneroka yang menguruskan ladang mereka secara persendirian tetapi masih menghantar hasil melalui kilang Felda.

- Advertisement -

Katanya, peneroka tersebut dibenarkan untuk memohon pendahuluan tunai bagi hasil BTS yang telah mereka hantar.

Bagaimanapun, ujarnya Felda tidak membayar keseluruhan hasil tersebut dan menahan purata 10 peratus dari jumlah sebenar.

“Penahanan hasil ini bagi membolehkan Felda menolak sebarang hutang atau potongan yang sepatutnya dikutip daripada peneroka tersebut.

“Hasil bersih setelah ditolak potongan akan dibayar sepenuhnya pada bulan berikutnya,” katanya dalam jawapan bertulis kepada pertanyaan Ustaz Kamal di Dewan Rakyat, hari ini.

Tambahnya, semua wang hasil jualan BTS peneroka kepada Felda direkodkan secara berasingan dan disimpan di akaun Felda.

“Apabila tiba masa pembayaran pendapatan kepada peneroka hendak dilaksanakan, wang ini akan dikeluarkan dan pembayaran terus ke akaun bank setiap peneroka,” ujarnya lagi.

Ustaz Kamal dalam soalannya meminta Perdana Menteri menyatakan pendirian kerajaan mengenai duit tahanan peneroka Felda yang memotong 15-20 peratus gaji bulanan peneroka, namun jumlah penolakan hanyalah kurang daripada 10 peratus secara purata setiap bulan.

Beliau juga bertanya ke manakah duit tersebut digunakan sebelum pembayaran lebihan duit tahanan dibuat pada bulan seterusnya. – HARAKAHDAILY 28/3/2023

- Advertisement -