Kementerian Pendidikan tidak terima laporan PPDUEC

Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) tidak menerima sebarang laporan daripada Pasukan Petugas Dasar Unified Examination Certificate (PPDUEC).

- Advertisement -

Menurut KPM, berdasarkan terma rujukan PPDUEC, tempoh untuk mengemukakan laporan kajian kepada KPM adalah tiga hingga enam bulan bermula 29 November 2018.

Tambahnya, tempoh kajian telah dilanjutkan sebanyak enam kali sehingga tamat pada 29 Februari 2020.

Menurutnya lagi, memandangkan tempoh kajian tidak dilanjutkan dan telah tamat, maka keanggotaan PPDUEC juga tamat secara automatik pada tarikh yang sama.

“Walau bagaimanapun, sehingga tarikh akhir tersebut PPDUEC masih belum menyerahkan laporan kajian berkenaan dan KPM tidak dapat membuat sebarang penelitian dan tindakan lanjut,” ujar KPM dalam jawapan bertulis kepada soalan Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal [PN-Machang] di Dewan Rakyat, hari ini.

Dalam soalannya, Wan Ahmad Fayhsal meminta Menteri Pendidikan menyatakan status laporan Pasukan Petugas Dasar Sijil Peperiksaan Bersepadu (PPDUEC) yang dibentuk oleh kementerian pada 2018, sejauh mana ia sudah diteliti dan tindakan yang diambil atas laporan berkenaan. – HARAKAHDAILY 27/3/2023

- Advertisement -