Atlet wanita transgender diharamkan sertai olahraga

Sebastian Coe dalam sidang akhbar pada 23 Mac 2023 untuk Mesyuarat Majlis Atletik Dunia Mac 2023 di Monaco. (FOTO: REUTERS)
- Advertisement -

MANCHESTER, England: Olahraga Dunia telah mengharamkan wanita transgender daripada bertanding dalam pertandingan wanita elit dan mengetatkan sekatan testosteron untuk atlet lain.

Presiden Olahraga Dunia, Sebastian Coe dalam sidang media pada Khamis (23 Mac) berkata bahawa keputusan untuk mengecualikan wanita transgender yang telah melalui akil baligh lelaki adalah berdasarkan kepada ‘keperluan menyeluruh untuk melindungi kategori wanita’.

- Advertisement -

Langkah yang lebih ketat di sekitar salah satu isu yang paling menjadi pertikaan dan memecah belah dalam sukan mengikuti langkah serupa oleh badan induk Akuatik Dunia pada tahun 2022.

Majlis Olahraga Dunia juga mengundi untuk mengurangkan jumlah maksimum testosteron plasma untuk atlet dengan Perbezaan dalam Pembangunan Jantina (DSD) kepada separuh, iaitu 2.5 nanomol seliter daripada 5nm.

Atlet DSD juga perlu mengurangkan tahap testosteron mereka di bawah had baharu untuk sekurang-kurangnya 24 bulan merentasi semua acara untuk bertanding, dua kali ganda daripada masa sebelumnya.

Badan induk itu sebelum ini melayangkan pilihan atlet transgender dibenarkan bertanding dalam kategori wanita jika mereka juga mengekalkan tahap testosteron di bawah 2.5nm seliter selama 24 bulan.

Namun, ia berkata pada  Khamis bahawa adalah jelas terdapat sedikit sokongan dalam sukan itu untuk cadangan itu.

“Kami tidak mengatakan tidak selamanya,” kata Coe pada sidang akhbar tersebut

Coe mengumumkan pembentukan kumpulan kerja, yang akan dipengerusikan oleh seorang atlet transgender, untuk mengkaji lebih lanjut isu tersebut.

“Kumpulan kerja akan melihat apa-apa yang lazim atau berubah atau melanjutkan pemahaman kami dalam ruang itu,” kata Coe. 

“Kami tidak cukup tahu, kami kini perlu mengetahui lebih lanjut, dan itulah perjalanan yang kami lalui. Tetapi kami tidak bersedia untuk mempertaruhkan kategori wanita atas dasar itu,” tambahnya.

Sehubungan itu, peraturan testosteron yang lebih ketat akan memberi kesan kepada atlet DSD seperti juara dua kali 800 meter Olimpik, Caster Semenya; pemenang pingat perak Olimpik 2020 dalam 200m, Christine Mboma; dan Francine Niyonsaba, yang menamatkan naib juara kepada Semenya dalam 800 pada Sukan Olimpik 2016. 

Peraturan Olahraga Dunia terhadap DSD sebelum ini memerlukan wanita yang bersaing dalam acara antara 400 meter dan satu batu (1.61 kilometer)  untuk mengekalkan tahap testosteron di bawah 5nm seliter.

Badan induk itu pada hari Khamis juga telah  memperkenalkan peruntukan sementara untuk atlet yang sudah bertanding di luar acara terhad, yang akan dikehendaki menyekat paras testosteron mereka kepada 2.5nm seliter selama enam bulan.

Ini akan menghalang sebilangan  wanita daripada bertanding di Kejohanan Olahraga Dunia pada bulan Ogos nanti.

Sejak dihalang daripada acara 800m, Niyonsaba dari Burundi menumpukan perhatiannya kepada  acara 5,000m, memenangi Perlawanan Akhir Liga Berlian pada 2021.

Dia telah hilang kelayakan dalam acara 5,000m di Sukan Olimpik Tokyo kerana melanggar lorong, manakala Semenya gagal layak ke temasya itu.

Mboma dari Namibia yang dihalang daripada menyertai larian  400m, beralih ke 200m, dan memenangi perak di Tokyo.

Atlet DSD mempunyai testis lelaki tetapi tidak menghasilkan cukup hormon Dihydrotestosterone (DHT) yang diperlukan untuk pembentukan alat kelamin luar lelaki.

Coe berkata keputusan itu dibuat melalui perundingan dengan pelbagai pihak berkepentingan termasuk 40 ahli persekutuan, jurulatih, atlet, serta pelbagai kumpulan masyarakat termasuk kumpulan trans, pakar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (WAC).

Badan induk dunia renang World Aquatics mengundi pada Jun lalu untuk menghalang wanita transgender daripada persaingan elit jika mereka mengalami mana-mana bahagian akil baligh lelaki. 

Panel saintifik telah mendapati bahawa walaupun selepas mengurangkan tahap testosteron mereka melalui ubat, wanita transgender masih mempunyai kelebihan yang ketara.

Undian itu diluluskan dengan 71 peratus persekutuan kebangsaan menyokong. – HARAKAHDAILY 24/3/2023

- Advertisement -