UK: Lelaki Islam kedua dibakar selepas keluar masjid

Polis Britain kini mengaitkan dua kes warga emas British Muslim dibakar di luar masjid masing-masing di Birmingham dan London. (FOTO: (Twitter/@BrumPolice)
- Advertisement -

LONDON: Polis Britain telah menahan seorang suspek disyaki cuba melakukan pembunuhan dalam kejadian selepas seorang lelaki warga emas dibakar dalam perjalanan pulang dari sebuah masjid di tengah England.

Pihak polis dalam kenyataan pada Rabu (22 Mac), waktu tempatan, suspek tersebut sebelum ini telah ditangkap dan kini dikaitkan dengan kejadian serupa di London bulan lepas, lapor Reuters.

Dalam kejadian pertama itu, seorang mangsa berusia 82 tahun disapa oleh seorang lelaki ketika mereka berdua meninggalkan Pusat Islam London Barat sebelum mangsa disiram cecair dipercayai petrol dan dibakar. 

- Advertisement -

Polis berkata, mangsa mengalami kecederaan dengan  melecur di bahagian muka dan lengannya.

Mangsa kedua dan terbaru, Mohammed Rayaz, 70, pula sedang berjalan pulang dari sebuah masjid di kawasan Edgbaston di Birmingham pada petang Isnin (20 Mac) apabila dia didatangi seorang lelaki yang menyemburnya dengan sejenis bahan kmia dan kemudian membakar jaketnya. Mangsa kini masih dirawat di hospital kerana mengalami  kecederaan parah.

“Pada peringkat ini kami tidak boleh membuat spekulasi mengenai motif serangan, ini adalah penyiasatan secara  langsung dan matlamat utama kami adalah untuk memastikan masyarakat selamat dan kami membawa keadilan untuk mangsa,” kata Polis West Midlands dalam satu kenyataan.

Pada Selasa (21 Mac), Polis West Midlands berkata pegawai anti-pengganas turut membantu mereka dalam siasatan dua kes tersebut.

Dalam pada itu, ahli keluarga Rayaz memberitahu Daily Mail bahawa Rayaz kini sedang dirawat di hospital kerana melecur serius di bahagian dada, muka dan lengannya, dan mengalami ‘kesakitan yang amat sangat’.

“Saya pernah melawatnya dan dia kelihatan sangat buruk. Dia tidak boleh bercakap banyak dan tidak dapat melihat apa-apa,” ujar seorang anak saudara mangsa.

“Dia dibalut dengan banyak pembalut dan kami hanya berdoa agar dia pulih dan tiada kesan berpanjangan akibat  serangan mengerikan itu,” tambahnya.

Unit anti-pengganas bantu siasatan

Sumber memberitahu Daily Mail bahawa penyerang telah mendekati Rayaz dan bertanya kepadanya: “Adakah anda bercakap bahasa Arab?” Pesara itu menjawab: “Saya hanya bercakap bahasa Punjabi.”

Beberapa saat kemudian, Rayaz disembur dengan bahan yang tidak diketahui dan dia lalu dibakar.

“Kami semua sangat kecewa dan marah dengan apa yang berlaku tetapi  positif bahawa polis mengambil tindakan segera dan bertindak balas terhadap serangan ini dengan sangat serius,” kata Shahbo Hussain, seorang peguam yang bertindak sebagai jurucakap bagi pihak keluarga Rayaz, memberitahu Daily Mail.

“Serangan ini telah ditangani oleh unit anti-pengganas UK dan kami telah bertemu dengan mereka secara tetap.

“Seluruh masyarakat bersatu dalam mengutuk apa yang berlaku. Keutamaan kami pada masa ini adalah untuk menyokong Rayaz dan keluarganya.”

Sehubungan itu, Ahli Parlimen Birmingham Ladywood, Shabana Mahmood pada Rabu berkata bahawa beliau  telah bercakap dengan Rayaz melalui panggilan video.

“Mangsa dan keluarganya telah saya kenali selama bertahun-tahun. Dia adalah ahli komuniti kami yang terkenal dan sangat disayangi; dan amat sedih apabila melihatnya berbalut, tidak dapat mengguna atau menggerakkan tangannya,” ujarnya.

Menurutnya lagi, mangsa  tidak dapat melihat apa-apa buat masa ini kerana matanya bengkak teruk. 

“Seperti yang kita tahu dia mengalami kecederaan yang sangat serius di mukanya. Dia boleh bercakap dan perkara pertama yang dia ucapkan ialah terima kasih kepada masyarakat kerana membantunya dan membantu polis dalam siasatan mereka dan mendapat tangkapan dengan begitu cepat.

“Ia adalah bukti sebenar wataknya dan tidak memikirkan tentang dirinya walaupun dia mengalami kesakitan yang amat sangat,” kongsi Shabana.

“Keluarga mangsa  sangat terharu dengan cara semua orang membantu dan mengumpulkan bukti untuk polis dan kami dapat mengejar minit demi minit pergerakan penyerang yang pastinya sangat berguna kepada polis ketika mereka meneruskan siasatan mereka,” tambahnya.

Penduduk tempatan ketakutan

Serangan telah menyebabkan panik di kawasan itu, mendorong pegawai untuk meningkatkan rondaan. 

Sementara itu, pemimpin Islam setempat memberitahu Daily Mail bahawa mereka takut akan serangan peniru jenayah berkenaan.

Mohammed Khalil, 68, yang tinggal berhampiran masjid Birmingham, memberitahu Dail Mail bahawa dia tidak mengenali mangsa dengan baik tetapi apabila kami melalui jalan yang sama, Rayaz sentiasa kelihatan segak dan baik.

“Saya telah tinggal di jalan ini selama 46 tahun bersama-sama  isteri dan tiada perkara buruk berlaku di sini sebelum ini.

“Sejak kejadian itu semua orang hidup dalam ketakutan. Bagaimana kita tahu tidak ada lagi orang yang akan melakukannya atau serangan lain telah dirancang?”

Seorang lagi penduduk mengulangi komen Khalil, sambil menambah: “Terdapat ketakutan sebenar dalam kalangan orang tentang peniru melakukan ini. 

“Dalam video yang saya lihat, nampaknya penyerang kelihatan seperti dia mengangkat telefon dan merakam gambar lelaki itu terbakar.

“Jika itu berlaku, maka saya takut tentang perkara ini yang memulakan kegilaan dalam talian yang mengerikan. 

“Anda sudah mempunyai orang yang ‘membuka pintu’ untuk video TikTok, apakah yang seterusnya? Membakar orang Islam dan merakam mereka semasa mereka terbakar?” katanya. HARAKAHDAILY 23/3/2023

- Advertisement -