Pihak terbabit salah guna kenyataan Presiden PAS

- Advertisement -

MASJID TANAH: Tanggapan tiada salah orang Islam mengunjungi gereja atau rumah ibadat bukan Islam dianggap suatu kesilapan dalam memahami toleransi yang ada dalam Islam.

- Advertisement -

Menurut Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Dr Riduan Mohd Nor, program yang boleh menjurus kepada unsur-unsur menarik minat penganut Islam mendekati agama lain bercanggah dengan perlembagaan negara.

“Saya tengok pihak terbabit menyalahgunakan kenyataan Tuan Guru Abdul Hadi Awang tentang melawat gereja atau masuk dalam gereja.

“Kenyataan Presiden PAS tidak sama dengan kempen di bawah Kementerian Belia dan Sukan. Nak berkempen untuk membawa remaja masuk gereja menggunakan pula bajet kementerian tidak sepatutnya berlaku,” ujarnya ketika ditemui seusai membentang kertas kerja pada Liqa Fikri anjuran PAS Masjid Tanah, kelmarin.

Baru-baru ini, sebuah agensi di bawah kawal selia Kementerian Belia dan Sukan menganjur program ‘Jom Ziarah Gereja’.

Bagaimanapun hasil bantahan umat Islam termasuk Majlis Agama Islam Selangor menyebabkan program tersebut dibatal.

Dr Riduan berkata, program seumpama itu jauh tersasar daripada roh Perlembagaan Malaysia yang jelas melarang agama-agama lain disebarkan kepada orang Islam.

Malah katanya, program terbabit menimbulkan kecurigaan umat Islam.

“Program itu tidak salah, yang salah ialah caranya. Maksudnya orang Islam boleh masuk (rumah ibadat orang bukan Islam) sebagaimana orang non-Muslim juga boleh melawat ke masjid dengan niat yang baik.

“Tetapi bila dipromosikan, diajak-ajak, sedangkan anak muda setengahnya dengan masjid pun mereka semakin jauh, ini yang salah.

“Jadi kita nampak mereka menggunakan ruang ‘koridor kuasa’ untuk menganjurkan program seumapa itu. Bukan kita tidak toleran kepada agama lain, tetapi kena ada batasan,” ujar beliau. – HARAKAHDAILY 21/3/2023

- Advertisement -